Biostatistik 1: Introduktion till biostatistik, 7,5 hp
Biostatistics 1: Introduction to biostatistics, 7,5 credits- Kurskod
- 5BD000
- Kursens benämning
- Biostatistik 1: Introduktion till biostatistik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biostatistik och datavetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Beslutande organ
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Datum för fastställande
- 2023-10-11
- Reviderad av
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Senast reviderad
- 2024-03-06
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande examen. Den sökande ska ha läst sammanlagt minst 60 hp i matematik, statistik, och programmering varav analys i en och flera variabler, linjär algebra, numeriska metoder, sannolikhetsteori och statistik samt programmering med ett högnivåspråk ska ingå. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E eller motsvarande.
Mål
Kursen syftar till att utrusta studenten med en förståelse för den biomedicinska forskningsprocessen samt hur statistisk teori och statistiska metoder tillämpas inom biologi, medicin och hälsovetenskap. Kursens mål är att illustrera hur de tidigare förvärvade teoretiska färdigheterna, kunskapen och kompetenserna kan tillämpas för att lösa praktiska problem inom biologi, medicin och hälsovetenskap.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende Kunskap och förståelse
- Visa grundläggande kunskaper och förståelse för humanbiologi och fysiologi och förklara hur och varför kunskap inom dessa områden påverkar utformningen och statistisk analys av biomedicinsk forskning.
- Skilja mellan regressionsmodelleringsstrategier för olika ändamål, inklusive beskrivning, prediktiv modellering och kausal inferens inom biomedicinsk forskning.
- Visa en grundläggande kunskap och förståelse för de juridiska och etiska ramarna för human biomedicinsk forskning och användningen av personlig information däri
Avseende färdighet och förmåga
- Tillämpa lämpliga regressionsmodeller för att besvara specifika forskningsfrågor inom biomedicinsk forskning.
- Skapa datavisualiseringar som effektivt kommunicerar kvantitativ information som är relevant för biomedicinsk forskning.
- Kunna söka, utvärdera och använda informationsresurser som är relevanta för biomedicinsk och statistisk forskning.
Avseende Förhållningssätt och värderingsförmåga
- Visa insikt om hur biostatistik och datavetenskap bidrar till biomedicinsk forskning och beslutsfattande inom hälso- och sjukvård, och individens ansvar för hur dessa ämnen tillämpas.
Innehåll
Kursen innehåller både teoretiska och praktiska (hands-on dataanalys) moment. Kursen inkluderar en introduktion till mänsklig biologi, genetik och fysiologi samt en introduktion till biomedicinsk forskning med tonvikt på dess tvärvetenskapliga natur och rollen för biostatistik och datavetenskap inom biomedicinsk forskning. Kursen inkluderar även en introduktion till vetenskapsfilosofi och dess samspel med statistik och biomedicin, introduktion till teorin om visuell presentation av kvantitativ information, epidemiologi, kausal inferens, de juridiska och etiska ramarna för human biomedicinsk forskning och informationskompetens. Kursen inkluderar statistiska metoder för prediktiv modellering inom biomedicinsk forskning, inklusive diskriminering och kalibrering.
Arbetsformer
Kursens centrala undervisningsformer är föreläsningar, teknikstött lärande (framför allt datorbaserad dataanalys), självstudier och grupparbeten. Kursen fokuserar på aktivt lärande, det vill säga att omsätta kunskap i praktiken och kritisk reflektion.
Examination
Examinationen består av uppgifter med skriftlig och/eller muntlig redovisning och en individuell skriftlig examination. Redovisningsmomenten i uppgifterna (t.ex. att hålla en muntlig presentation eller lämna in en skriftlig rapport) ska vara genomförda före kursslutet enligt de tider som anges i schemat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Obligatoriskt deltagande
Det är obligatoriskt att närvara vid kursintroduktionen och de lärandeaktiviteter där inlämningsuppgifterna presenteras/diskuteras. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsaktiviteter kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i alla obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro enligt examinatorns anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras. Frånvaro från en obligatorisk lärandeaktivitet kan innebära att studenten inte kan kompensera frånvaron förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
En student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra examinationstillfällen rekommenderas studenten att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övriga föreskrifter
Krusen ges på engelska.