Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 1, 5 hp
Assessment and Interventions within Evidence-Based Physiotherapy 1, 5 credits- Kurskod
- 7KF007
- Kursens benämning
- Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 1
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-04-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-10-27
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Avslutad eftergymnasial fysioterapeututbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grunderna för ett evidensbaserat arbetssätt och professionellt förhållningssätt i svensk fysioterapeutisk kontext.
Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- Känna till fysioterapiprocessen som arbetsmodell för att genomföra undersökningar och interventioner baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet.
- Resonera kring funktionstillstånd/funktionshinder och hälsa utifrån International Classification of Functioning, Disability and health (ICF) samt utifrån ett personcentrerat perspektiv.
- Visa och förklara fysioterapeutiska undersökningar och interventioner samt dokumentera dessa utifrån fysioterapiprocessen och ICF.
- bedöma fysisk aktivitetsnivå och kunna anpassa och dosera träningprogram för givet ändamål och individuella behov
- Känna till rekommendationerna för fysisk aktivitet och träning
- Använda reflektion och feedback som pedagogiska verktyg för att utveckla ett självkritiskt förhållningssätt till egna utvecklingsbehov samt ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling.
Innehåll
- Undersökningsmetodik samt fysioterapiprocessen som modell vid undersökning och intervention.
- ICF, klassifikation av funktionstillstånd/funktionshinder som stöd vid kliniskt resonemang.
- Evidensbaserat arbete i möten med patienter/individer.
- Riktlinjer och vårdprogram.
- p, Definitioner och rekommendationer vid fysisk aktivitet .
- Principer för dokumentation i journalform utifrån gällande lagar och författningar.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattform.
Obligatoriska utbildningsinslag:
- aktivt deltagande vid seminarier
- aktivt deltagande vid metodikundervisning
- skriftliga och muntliga reflektionsuppgifter
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Muntlig praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 362 sidor ISBN:9789147129676 LIBRIS-ID:9mwr79087mfv7g5h Valda delar Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Kompendiet är på svenska och bygger på valda delar från: Magee, David J. Orthopedic physical assessment. Sixth edition.: St. Louis, Missouri: Elsevir Saunders, (2014) och Kaltenborn Freddy M., Evjenth, Olof. Manual mobilization of the joints. joint examination and basic treatment. Vol. I The extremities (2014) och Vol. II The spine. Oslo: Norli (2018).
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN:9789186323097 LIBRIS-ID:12130781 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : SISU Idrottsböcker, 2019 - 436 sidor ISBN:9789177270454 LIBRIS-ID:r2q8dtdcp4kcjwn1 Valda delar. Sök i biblioteket