Behandling och utvärdering, 5 hp
Treatment and Evaluation, 5 credits- Kurskod
- 9H1029
- Kursens benämning
- Behandling och utvärdering
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en läkarexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.
Mål
Studenten ska uppvisa ett förhållningssätt som säkerställer en personcentrerad vård som särskilt beaktar patientens nedsatta autonomi och därmed stora behov av att få sina intressen tillvaratagna. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - integrera olika behandlingsinsatser, som är aktuella och som skall sättas in för att förbättra livskvaliteten för personen med demenssjukdom, - välja och värdera användning av farmakologisk och icke-farmakologisk behandling av demenssjukdomar samt ta hänsyn till den evidens som finns för aktuella behandlingsstrategier vid demenssjukdom, - utvärdera personer med demenssjukdom under hela sjukdomsprocessen med hjälp av demensteamets olika resurser.
Innehåll
Kursen behandlar: - Farmakologisk behandling av kognitiva symtom vid Alzheimers sjukdom - Långtidsbehandling och uppföljning av läkemedelsbehandling - Alzheimerpatient som insjuknar och sedan försämras - Behandling av andra demenstillstånd - Hälsoekonomiska och etiska aspekter på behandling
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. Distansundervisningen är IT-baserad och utmärks av ett självständigt och kollaborativt lärande. I kursen förekommer såväl individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier och föreläsningar.
Examination
Examinationsformerna är dels formativa, dvs utvärdering under kursens gång, dels summativa, dvs utvärdering av kursens innehåll. Den formativa examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarieredovisningar, både individuella och i grupp. För att få godkänt på uppgifterna krävs att den studerande aktivt deltagit i lösandet av uppgifterna och i såväl skriftlig som muntlig presentation/diskussion av dessa. Den summativa examinationen sker genom en reflekterande individuell skriftlig rapport, baserade på fördjupning i valda områden av kursinnehållet och relevant litteratur, inkluderande kritisk diskussion av möjlig tillämpning. Rapporterna ska även redovisas muntligt. Rapporterna ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med lärare och kurskamrater.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk engelska.
Litteratur och övriga läromedel
3. ed. : London : Hodder Arnold, 2005. - xxxi, 829 s., [12] s. of plates ISBN:Đ145.00 LIBRIS-ID:10002703 Sök i biblioteket
3., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 292 s. ISBN:978-91-47-08482-1 LIBRIS-ID:12134448 Sök i biblioteket