Upptakt - Introduktion till läkaryrket, 6 hp
Introductory Course, 6 credits- Kurskod
- 2LK153
- Kursens benämning
- Upptakt - Introduktion till läkaryrket
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutet för miljömedicin
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2018-04-17
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2018-10-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13). Eller: Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13).
Mål
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en introduktion till läkarutbildningens mål och dess utformning vid Karolinska Institutet, läkaryrket, hälso- och sjukvårdens organisation och ekonomi samt betydelsen av ett etiskt och vetenskapligt förhållningssätt i läkaryrket.
Lärandemål
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarutbildningen och därmed de nationella lärandemålen. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- diskutera de kompetenser som behövs för läkaryrket, samt redogöra för basala etiska principer och Karolinska Institutets uppförandekod utifrån de nationella målen för läkarexamen (S2).
- redogöra för hälsa och sjukdom ur ett samhälls- och befolkningsperspektiv, hälso- och sjukvårdens uppbyggnad och ekonomi, principer för medicinsk behandling, patientsäkerhet och prevention samt för hur synen på dessa förändras med den vetenskapliga utvecklingen (S2).
- formulera en vetenskaplig forskningsfråga samt redogöra för grundläggande verktyg och metoder för att kunna besvara den ställda frågan (S2)
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet (S2)
- redogöra för bakgrund till och evidens för patientcentrerat arbetssätt (S3)
Färdigheter
Studenten ska kunna:
- avgöra om andnings- och/eller cirkulationsstillestånd föreligger och utföra basal hjärtlungräddning (M3)
- förklara och demonstrera grundläggande kliniska undersökningsmetoder av patienter såsom auskultation av hjärta och lungor, kontroll av puls och blodtryck (M2)
- söka vetenskaplig information kring en folkhälsorelaterad fråga samt muntligen och skriftligen kommunicera en egen syntes av denna (M2)
- tillämpa principer för strukturerad återkoppling med hjälp av bedömningskriterier (M1-2)
- samverka med studenter från den egna och andra professioner i lärandeaktiviteter individuellt och i grupp (M3)
- tillämpa de basala patientcentrerade samtalsverktygen öppet lyssnade och enkel sammanfattning (M3)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- reflektera över betydelsen av ett humanistiskt, etiskt, vetenskapligt och personcentrerat förhållningssätt inom medicinen
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
- reflektera kring det egna ansvaret inför studierna och det framtida yrket
- reflektera kring hur samverkan mellan andra vårdprofessioner bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Läkaryrket och professionell utveckling, 3.0 hp
- De nationella målen för läkarexamen, läkaryrkets olika roller samt läkarutbildningens utformning vid Karolinska Institutet.
- Studentens roll vid Karolinska Institutet.
- Introduktion till patientcentrering, kliniska undersökningsmetoder och HLR.
- Medicinsk etik, professionalism samt uppförandekoden vid Karolinska Institutet
- Introduktion till mentorsstrimman inklusive ett första möte mellan studenter och deras mentorer
- Introduktion till interprofessionellt arbetssätt
Hälsa och samhälle, 1.5 hp
- Introduktion till hälsa och sjukdom i ett samhälls- och befolkningsperspektiv
- Hälso- och sjukvårdens organisation och ekonomi
- Patientsäkerhet och förbättringsarbete inom vården
- Riskbedömning, prevention och hälsofrämjande arbete
Vetenskaplig utveckling, 1.5 hp
- Introduktion till vetenskapsteori, epidemiologi, biostatistik, samt vetenskaplig informationssökning och kommunikation.
- Projektarbete inom området hälsofrämjande arbete inklusive skriftlig och muntlig presentation
- Peer review av projektarbeten
Arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, självstudier, inläsning, reflektion.
Examination
Moment Läkaryrket och professionell utveckling
Obligatorier:
- Seminarier om patientmötet och tidig introduktion i kliniska undersökningsmetoder
- Seminarier om medicinsk etik
- Seminarier kring interprofessionell utbildning (IPE)
- Basal hjärt-lungräddning
- Mentorsträff
- Peer-learning seminarier
- Programgemensam IPL-dag med tema Hälsa
Examination:
- Examinerande seminarier:
Patientmötet
Kliniska undersökningar - Studenterna ska i mindre grupper diskutera fall med hjälp av medicinetiska verktyg och redovisa gruppens sammanfattningar på 3 skriftliga inlämningsuppgifter (studenternas prestationer bedöms per grupp)Skriftlig inlämningsuppgift innefattande reflektion, baserad på egna erfarenheter av kontakter med studenter från andra professioner under kursen, av hur samverkan med studenter från andra professioner kan gagna den egna utvecklingen och skapa mervärde för patienten
- Praktisk examination av basal hjärt-lungräddning.
Moment Hälsa och samhälle:
Obligatorier:
Grupparbete
Examination:
Hälso- och sjukvårdens organisation och ekonomi samt hälsans bestämningsfaktorer: Skriftlig examination
Moment Vetenskaplig utveckling:
Examination:
- Skriftlig examination av medicinsk informationssökning.
- Muntlig och skriftlig examination av projektarbete inom hälsofrämjande arbete.
Allmänt om examination
- Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
- Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
- Vid mindre brister i den skriftliga inlämningsuppgiften kan student beredas möjlighet att inom en definierad tidsram göra begränsade korrigeringar efter examinerande lärares anvisningar, med möjligheten att därpå godkännas, medan större brister leder till underkänt betyg.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 306 s. ISBN:978-91-47-09967-2 LIBRIS-ID:12542995 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle,