Kursplan för

Audiologisk samtalsteknik, 6 hp

Audiological Counceling, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT18 , HT19 , HT20 , HT21 , HT22 , HT23
Kurskod
1AU062
Kursens benämning
Audiologisk samtalsteknik
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2018-04-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2023-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från audionomprogrammets termin 1-4. Dessutom krävs godkänt betyg i kurserna Klinisk audiologi 1-3.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska få fördjupade kunskaper om olika samtalsstrategier med koppling till olika individers/gruppers behov. Kursen bygger vidare på kurserna Klinisk audiologi 3 och Hörselpedagogik samt utgör grund för kommande kurs Verksamhetsförlagd utbildning.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs skall  studenten kunna

  • redogöra för den palett av rehabiliteringsmöjligheter som finns utifrån kursmaterial och läraktiviteter som ingår i kursen
  • bedöma vilka verktyg och vilka samtalsstrategier som bidrar till bästa möjliga hörselhälsa för den enskilda individen
  • självständigt kunna föreslå lämpliga samtalsverktyg och agera och tillämpa dessa utifrån ett professionellt förhållningssätt i anpassade läraktiviteter med utgångpunkt ur ett hörselrehabiliterande perspektiv.

Innehåll

Kursen består av temaveckor med delarna samtal, tinnitus och stresshantering.

Varje vecka inleds med föreläsningar om det tema som ska representeras i den aktuella veckan. Efter teoretisk genomgång kommer praktiska inslag med olika pedagogiska övningar som bidrar till aktiv inlärning. Varje temavecka innehåller examinerande moment i form av rollspel eller liknande där studenten får träna olika samtals- och kommunikationsstrategier i olika simulerade patientmöten.  

Kursens sista vecka innehåller ett större seminarium som examineras i mindre grupper och tid ges även här för arbete med hemtentamen.

Arbetsformer

Arbetsformer som förekommer är

  • föreläsningar
  • seminarier
  • övningar.

Examination

Examination sker genom

  • hemtentamen
  • muntlig examination i grupp.
  • närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursutvärdering minst en gång i anslutning till kursen. 

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Clark, John Greer. Counseling-infused audiologic care
Perski, Aleksander Ur balans : om stress, utbrändhet och vägar tillbaka till ett balanserat liv
Schenström, Ola Mindfulness i vardagen : vägar till medveten närvaro
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.

Rekommenderad litteratur

Fogle, Paul T.; Flasher, Lydia V. Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists

Fördjupningslitteratur

Fördjupningslitteraturen går utöver och mer fördjupat än kursens övriga litteratur/läromedel.

Zetterqvist, Vendela; Andersson, Gerhard; Kaldo, Viktor Leva med tinnitus
Zimbardo, Philip G.; Johnson, Robert L.; McCann, Vivian Psychology : core concepts