Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2, 7,5 hp
Theme Healthcare - Clinical Medicine 2, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY034
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-10-24
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
För att få påbörja kursen Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2 ska alla kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) vara godkända.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande medicinsk kunskap för att kunna redogöra för vanliga kliniska sjukdomstillstånd inom rehabiliteringsmedicin, allmänmedicin, geriatrik, pediatrik och psykiatri. Kursen beaktar ett genus och mångfaldsperspektiv och inkluderar kunskap om våld i nära relationer.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- känna till vanligt förekommande medicinska tillstånd och dess förlopp med relevans för fysioterapi inom rehabiliteringsmedicin, allmänmedicin, geriatrik, pediatrik och psykiatri samt beskriva respektive symtombild
- diskutera fysioterapeutiska interventioner kopplade till respektive sjukdomstillstånd och argumentera för val av intervention utifrån ett evidensbaserat arbetssätt
- föreslå personcentrerade och målinriktade behandlings- och rehabiliteringsplaner utifrån komplexa situationer och motivera dem utifrån ett bio-psyko-socialt perspektiv
- vad fysioterapeuten kan göra för att upptäcka och bemöta patienter som är eller har varit utsatta för våld av någon närstående
- resonera kring prioriteringar i vården med utgångspunkt från vårdens etiska plattform samt diskutera betydelsen av genus och mångfald inom hälso- och sjukvård och fysioterapi
Innehåll
Kursen består av olika kursavsnitt där det huvudsakliga innehållet inom respektive del beskrivs nedan.
Geriatrik
Diagnostik och behandling av de vanligaste sjukdomarna inom geriatrik med särskilt fokus på friskt och sjukt åldrande, fall, demenssjukdom, palliation, konfusion, osteoporos, läkemedel hos äldre och multisjukdom.
Rehabiliteringsmedicin
Grundläggande kunskap om evidensbaserade metoder för rehabilitering av patienter med funktionsnedsättningar som kan uppstå vid förvärvad hjärnskada, neuromuskulära sjukdomar, långvarig smärta och stressrelaterad ohälsa. Beskrivning av teamarbete och bio-psyko-socialt förhållningssätt samt verktyg för att arbeta individrelaterat med ett helhetsperspektiv.
Allmänmedicin
Personcentrerat förhållningssätt för att förstå och bedöma patienter med skilda symtom och sökorsaker samt med olika social och kulturell bakgrund. Primärvårdens uppdrag definieras, liksom fysioterapeutens roll i denna.
Preventivt arbete berörs och motiverande samtal tas upp som en metod för att hjälpa patienter att genomföra livsstilsförändringar. Hemsjukvård och individuella rehabiliteringsplaner.
Pediatrik
Diagnostik och behandling av de diagnoser där fysioterapeuten behöver specifik kunskap ur ett barn-perspektiv för bedömning och behandling, t.ex. vissa neuropediatriska och neuroortopediska tillstånd samt neurologiska utvecklingsavvikelser.
Psykiatri
Diagnostik och behandling av vanliga psykiatriska sjukdomar och störningar såsom förstämningssyndrom, ångestsyndrom, schizofreni och andra psykotiska syndrom, somatoforma syndrom och personlighetsstörningar. Samspelet mellan psykisk och somatisk dysfunktion som multifaktoriell bakgrund till de flesta psykiska sjukdomar betonas.
Genusmedicin
Allmän introduktion till genusmedicin och dess betydelse för hela vårdkedjan.
Våld i nära relation
Grundläggande kunskap om våld i nära relation.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar blandat med seminarier, gruppuppgifter, moment med patientmedverkan, webb-baserade föreläsningar och uppgifter.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- två skriftliga examinationer, godkändnivå behöver uppnås i samtliga ingående ämnen
- aktivt deltagande på seminarium
Obligatoriska utbildningsinslag:
- aktivt deltagande i gruppuppgifter
- seminarium med patientfall
- webbkurs Mäns våld mot kvinnor samt efterföljande seminarium
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på examinationen, samt uppfyllande av obligatoriska moment. Vid underkänt resultat på ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå, Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad Litteratur
Med utgångspunkt från vad som presenterats under punkten kursens innehåll och upplägg rekommenderas tillämpliga avsnitt i nedanstående läroböcker.
Rehabiliteringsmedicin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 431 s. ISBN:9789144101965 LIBRIS-ID:18356908 Sök i biblioteket
Geriatrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 407 sidor ISBN:9789147113460 LIBRIS-ID:bnqvmh8r8r12klcj Sök i biblioteket
Pediatrik
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s. ISBN:9789144070681 LIBRIS-ID:14638388 Sök i biblioteket
4. ed. : Edinburgh : Mosby, 2012 [dvs 2011] - xiv, 533 s.. ISBN:9780723435655 LIBRIS-ID:12319597 3. ed. : Edinburgh ;a New York : Mosby Elsevier, 2007 - xii, 516 s. ISBN:978-0-7234-3397-2 LIBRIS-ID:10500297 kap 2 (s 17: neurological exam), kap 3, kap 4 (främst s 40-45 inkl abnormal motor dev, 46-47, 50-54), kap 27 (främst CP, neural tubedefects, neromuscular disorders). Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 648 sidor ISBN:9789144078885 LIBRIS-ID:20915030 Neonatal neurologi sid 107-131 Ryggmärgsbråck sid 161-169 Kromosomavvikelser sid 177-181 Intellektuell funktionsnedsättning sid 247-267 Rörelsesjukdomar sid 277-325 Sök i biblioteket
Psykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 277 s. ISBN:9789127135796 LIBRIS-ID:14674030 Sök i biblioteket
Genusmedicin
Basel : Karger, 2012 - xvi, 522 p. ISBN:9783805599290 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13746044 Sök i biblioteket
Osteoporos
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 143 sidor ISBN:9789144122403 LIBRIS-ID:s3q4v7lzqb2d3fl9 sid 11-25, 27-39, 48-54, 57-69, 87-95, 109-116, 119-135 Sök i biblioteket