Experimentell psykologi, 15 hp
Experimental psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS001
- Kursens benämning
- Experimentell psykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-06-21
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2015-05-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Ma B, Sh A med lägst betyget Godkänd/3.
Mål
Moment 1
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• redogöra för hur våra sinnesorgan och vår hjärna tolkar omvärlden i psykologiskt meningsfulla enheter och olika teorier omkring detta
• redogöra för principerna för hur vi uppmärksammar viss information men inte annan
• ge exempel på arbetsuppgifter som kan ingå i psykologyrket och diskutera olika aspekter på psykologrollen
Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• redogöra för grundläggande homeostatiska emotioner som exempelvis hunger, törst och sexualitet från psykologiska, evolutionära och neurovetenskapliga perspektiv
• redogöra för grundläggande emotioner, så som rädsla och ilska frånpsykologiska, evolutionära och neurovetenskapliga perspektiv samt reflektera över på vilka sätt känslor (eller emotioner) spelar en central roll i människors liv
Moment 3
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• definiera och förstå innebörden av deskriptiva statistiska begrepp (t.ex. population, stickprov, mått på centraltendens, varians) och statistisk inferens (t.ex. signifikans, signifikansnivå, inom- och mellanpersonjämförelser, t-test), samt kunna diskutera och genomföra statistisk analys av enkla experimentella data
• redogöra för deskriptiva metoder och skillnaden mellan kvalitativa och kvantitativa data
• redogöra för principerna för experimentplanering och analysera styrkor och svagheter av experimentell metodik i olika forskningssammanhang
• i grupp planera och genomföra en laboration i form av ett mindre experiment och skriftligt kunna analysera, rapportera och diskutera resultaten av detta
• diskutera sin egen såväl som en annan students rapport av ett genomfört experiment vid ett seminarium
Innehåll
Kursen innehåller tre moment.
Vidare ges en introduktion till experimentell forskningsmetodik med genomgång av grundläggande begrepp som experimentella variabler (oberoende, beroende och ovidkommande variabler), experimentell kontroll, och kausala slutledningar. Vidare diskuteras experimentplanering och den experimentella metodikens användbarhet för olika typer av frågeställningar och vetenskapligt skrivande.
Arbetsformer
Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier där de studerande uppmuntras till aktivt deltagande. Ett obligatoriskt studiebesök på en psykologs arbetsplats ingår. Observera att närvaro på förberedande sekretessföreläsning är ett krav för att kunna deltaga på studiebesöket. Vidare ingår demonstrationer och statistiska räkneövningar och genomförande av ett laborationsarbete. Detta laborationsarbete innebär att studenterna i grupper formulerar en frågeställning för ett experiment och planerar, genomför, analyserar, samt rapporterar detta i en skriftlig rapport som sedan ventileras vid ett seminarium. Rapporter kan komma att skrivas på och ventileras på engelska. Undervisning sker också vid obligatoriska seminarier. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras Vid frånvaro på sekretessföreläsning/studiebesök kontakta studiebesöksansvarig.
Examination
Kursen examineras separat för varje moment. Betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas:
Moment 1
1) Ett skriftligt tentamenstillfälle vid slutet av moment 1. Tentamina betygsätts med U/G/VG.
2) Aktivt deltagande på seminarium för uppföljning av studiebesök. Betygsätts med U/G.
För godkänt på momentet krävs G på examination 1 och 2. För Väl Godkänd krävs utöver detta ett VG på examination 1.
Moment 2
1) Ett skriftligt tentamenstillfälle vid slutet av moment 2. Tentamina betygsätts med U/G/VG.
Moment 3
1) Skriftlig tentamen på metod (betyg U/G/VG) och statistik (betyg U/G/VG).
2) En skriftlig rapport av genomförd grupplaboration samt muntlig ventilering av denna på seminarium. Här krävs också att gruppen opponerar på annan grupps rapport (betyg U/G).
För godkänt på momentet krävs G på tentamens båda delar (metod och statistik) samt G på grupplaborationen. För Väl Godkänd krävs utöver detta ett VG på en av tentamens två delar.
Betyg på helt moment
Observera att utöver det ovan specificerade är deltagande i obligatorier nödvändiga för godkänt resultat på moment. Obligatoriska tillfällen framgår av schemat.
Betyg på hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs minst G på kursens samtliga tre moment. För VG på hel kurs krävs Väl Godkänd på minst två av kursens tre moment.
Begränsning i antalet examinationstillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examenstillfälle. Som examenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examenstillfälle. Examenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examenstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s. ISBN:978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID:13434322 Sök i biblioteket
10th ed. : New York, NY : Worth Publishers, 2011. - p. cm. ISBN:1-4292-6178-1 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:12746942 Kap 6 Sök i biblioteket
Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2008. - xx, 456 p. ISBN:9780230005174 (hardback : alk. paper) LIBRIS-ID:14075424 Sök i biblioteket
2nd ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer Associates, c2013. ISBN:978-0-87893-573-4 LIBRIS-ID:13905270 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - viii, 295 s. ISBN:91-47-05056-X LIBRIS-ID:8354383 Kap 1-8, 10 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Länkar om hjärna och beteende
Sinnen: http://thebrain.mcgill.ca/flash/i/i_02/i_02_cr/i_02_cr_vis/i_02_cr_vis.html
Motivation: http://thebrain.mcgill.ca/flash/i/i_03/i_03_cr/i_03_cr_que/i_03_cr_que.html
Emotion: http://thebrain.mcgill.ca/flash/i/i_04/i_04_cr/i_04_cr_peu/i_04_cr_peu.html
3. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2006 - xviii, 450 s. ISBN:1-4039-8787-4 (hft.) LIBRIS-ID:9971180 Sök i biblioteket
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20030460.HTM: Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor
http://www.codex.uu.se/index.shtml : Vetenskapsrådets portal till forskningsetiska riktlinjer. Webbplatsen drivs i samarbete med Centrum för bioetik