Klinisk psykologi 1, 22,5 hp
Clinical Psychology 1, 22,5 creditsDenna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
- Kurskod
- 2PS007
- Kursens benämning
- Klinisk psykologi 1
- Hp
- 22,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-10-30
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2015-11-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Student som underkänts i VFU (verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/patienternas/uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Momentet bygger på det introducerande momentet i samtalsmetodik på termin 2.
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- redogöra för centrala principer inom intervju- och samtalsmetodik
- använda sig av dessa principer i rollspelsövningar, som inbegriper både vardagliga och klientorienterade samtal
- beskriva och reflektera över styrkor och svagheter vad gäller egna färdigheter inom samtalsmetodiken
Moment 2: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- beskriva psykologisk utredningsmetodik
- genomföra begåvningstest för barn (Wechsler Intelligence Scale for Children - WISC) och reflektera över egna färdigheter
- diskutera utredningsresultat utifrån kliniska och vetenskapliga aspekter
- självständigt författa ett utlåtande baserat på WISC
- redogöra för och visa förståelse för vikten av etiska och juridiska överväganden vid utredning och utlåtandeskrivning
Moment 3: Klinisk neuropsykologi
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- definiera och beskriva specifika neuropsykologiska funktioner/dysfunktioner och relatera dessa till kunskap om olika sjukdomar och skador
- redogöra för hur neuropsykologisk kunskap tillämpas vid bedömning/diagnostik och behandling
- beskriva och reflektera över professionella färdigheter och förhållningssätt vid neuropsykologisk bedömning, diagnostik och behandling
Moment 4: Skolbildningar
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- redogöra för psykologiska skolbildningar och reflektera över typiska drag, likheter, skillnader och evidens
Moment 5: Psykopatologi, diagnostik och behandling
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- visa grundläggande färdigheter i diagnostik utifrån det diagnostiska klassifikationssystemet ”Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders” (DSM)
- redogöra för psykiska syndrom hos barn och vuxna med avseende på etiologi, diagnostik och behandling
Moment 6: Verksamhetsförlagd utbildning
- redogöra för klinisk psykologisk verksamhet samt reflektera över etik, juridik och professionellt förhållningssätt inom psykisk hälsovård
Innehåll
Samtals- och intervjumetodik 2, 1.5 hp
Moment 1 inleds med föreläsningar och diskussioner om principer för samtals- och intervjumetodik samt för- och nackdelar med olika förhållningssätt. Exempel ges från vardagliga, kliniska och forskningsrelaterade situationer. Studenterna får öva på centrala principer för samtal i rollspel som inbegriper både vardagliga situationer och klientsituationer. De förväntas reflektera över professionell utveckling inom samtalsmetodiken med hjälp av återkoppling från lärarna.
Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning, 4.5 hp
Inom ramen för moment 2 får studenten bekanta sig med psykologiska (inklusive neuropsykologiska) tester. Momentet ger kunskap om utredningsförfarandet, vilka tester som finns till psykologens förfogande, principer för att administrera tester, psykometriska aspekter (reliabilitet, validitet och normer), utlåtandeskrivning, juridik och etik. Under momentet kommer studenterna att tillägna sig praktiska färdigheter avseende WISC och ett antal andra utredningsinstrument.
Klinisk neuropsykologi, 4.5 hp
I moment 3 sammanfattas och vidareutvecklas tidigare förvärvad kunskap i kognitiv neurovetenskap och dess koppling till neuropsykologi. Momentet ger studenten en biopsykosocial förklaringsmodell till neuropsykologiska dysfunktioner och förståelse för hur sådan kunskap tillämpas i neuropsykologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Ett studiebesök görs på en enhet inom området.
Skolbildningar, 3 hp
I moment 4 presenteras olika psykologiska skolbildningar utifrån historiska och aktuella perspektiv. Begreppet evidens och forskningsmetoder inom klinisk psykologi diskuteras.
Psykopatologi och diagnostik, 7 hp
I moment 5 introduceras studenterna i användningen av det diagnostiska klassifikationssystemet (DSM) för psykiska störningar. Psykiska syndrom hos barn, ungdomar och vuxna behandlas. I ett grupparbete fördjupar studenterna sin kunskap om en psykisk störning och delar denna kunskap med övriga studenter genom en muntlig redovisning och en posterpresentation.
Verksamhetsförlagd utbildning, 2 hp
Momentet innehåller en auskultation vid en mottagning där psykisk hälsovård bedrivs. Etiska, juridiska och professionella aspekter på psykisk hälsovård diskuteras under momentet.
Arbetsformer
Examination
Kursmomentet examineras genom
1) rollspel
2) skriftlig inlämningsuppgift
På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1 och 2 och närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema.
Moment 2: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
1) individuell administration av WISC-IV-testning (praktisk examination)
2) muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift (testverkstad)
3) skriftlig inlämningsuppgift, barntestning
4) skriftlig inlämningsuppgift, utlåtandeskrivning
På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, 2, 3 och 4, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema, genomförd barntestning, genomförd observation av barntestning.
Moment 3: Klinisk neuropsykologi, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
1) skriftlig tentamen
2) skriftligt PM
På detta moment ges något av betygen Väl godkänd/Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1 och 2 samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs G på examinationsuppgift 1, VG på examinationsuppgift 2 samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema.
Moment 4 Skolbildningar, 3 hp
Kursmomentet examineras genom
1) skriftlig tentamen
På detta moment ges något av betygen Väl godkänd/Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på tentamen samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs VG på tentamen samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema.
Moment 5 Psykopatologi och diagnostik, 7 hp
Kursmomentet examineras genom
1) muntlig och skriftlig redovisning av grupparbete (poster)
2) muntligt seminarium (diagnosverkstad)
3) skriftlig tentamen
På detta moment ges något av betygen Väl Godkänd/Godkänd/Underkänd. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs G på examinationsuppgift 1 och 2 samt VG på examinationsuppgift 3 samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, 2 och 3 samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema.
Moment 6: Verksamhetsförlagd utbildning, 2 hp
Kursmomentet examineras genom
1) skriftlig inlämningsuppgift
På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1 samt deltagande i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) enligt anvisningar i schema.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på alla examinationsuppgifter under momenten 1, 2, 3, 4, 5 och 6.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs G på moment 1, 2 och 6 samt VG på moment 3 eller 4 samt VG på moment 5.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej har fått godkänt resultat efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Vad gäller auskultationen, som är verksamhetsförlagd utbildning (VFU), begränsas antalet gånger en student har rätt att auskultera (och därmed examineras) till två (2) gånger. För mer detaljerad information, se Riktlinjer vid examination, framtaget av Karolinska Institutet.
Riktlinjer vid underkännande
Kursansvarig kan med omedelbar verkan avbryta en students auskultation om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller patienternas/klienternas/uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/sjukvården riskeras. När auskultationen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett kurstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma under kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Hela kursen
Obligatorisk litteratur
4 uppl : 2010 ISBN:978-91-44-06628-8 LIBRIS-ID:11790095 Används även på senare kurser. Sök i biblioteket
Moment 1
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 217, [1] s. ISBN:91-27-09823-0 (inb.) LIBRIS-ID:9658766 Sök i biblioteket
Moment 2
Obligatorisk litteratur
2. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 120 s. ISBN:978-91-44-07443-6 LIBRIS-ID:12285545 Används även på senare kurser. Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 279 s. ISBN:978-91-27-11692-4 (inb.) LIBRIS-ID:10919498 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
Moment 3
Obligatorisk litteratur
6th edition : New York : Worth Publicers, 2008
Fördjupningslitteratur
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 448 s. ISBN:978-91-1-302322-9 (inb.) LIBRIS-ID:12033738 Sök i biblioteket
Moment 4
Obligatorisk litteratur
Studenten ska själv välja någon av följande: KBT i utveckling, Beteendets ABC, Psykoanalytist orienterad psykoterapi.
Hoboken : John Wiley & Sons, 2012 LIBRIS-ID:14724708
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 367, [1] s. ISBN:91-27-10893-7 (inb.) LIBRIS-ID:10098680 Valbar Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Valbar Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 255, [1] s. ISBN:91-27-08063-3 (inb.) LIBRIS-ID:8348458 Valbar Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 288 s. ISBN:91-27-10947-X (inb.) LIBRIS-ID:9989145 Används även på senare kurser. Sök i biblioteket
Moment 5
Obligatorisk litteratur
Sixteenth edition : - xix, 764 pages ISBN:9780205944286 (student edition) LIBRIS-ID:17135220 Sök i biblioteket
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Sök i biblioteket
Moment 6
Obligatorisk litteratur
Se obligatorisk litteratur under rubriken Hela kursen