Motiverande ledarskap, 7,5 hp
Motivational leadership, 7,5 credits- Kurskod
- 9K8113
- Kursens benämning
- Motiverande ledarskap
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2020-04-01
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2022-03-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i att leda arbets- och projektgrupper med ett Motiverande ledarskap.
Efter genomförd kurs är målet att deltagarna kan:
Kunskap och förståelse
- Centrala begrepp, metoder, förhållningssätt och kommunaktionsfärdigheter inom Motivational interviewing (MI) och Organizational Behavior Management (OBM).
Färdigheter och förmågor
- Utföra beteendeanalyser av vanligt förekommande beteenden inom den egna organisationen.
- Planera en organisatorisk förändringsprocess baserat på OBM (ABC-analys).
- Leda MI-förenliga organisationssamtal, enskilt och i grupp.
- Ge och ta emot feedback på ett MI-förenligt sätt.
- Genomföra krävande samtal och utvecklingssamtal utifrån MI.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Identifiera och reflektera över kommunikation i relation till ledaruppdraget, medarbetarnas beteenden, organisationens behov och verksamhetskontextenten.
- Analysera sin egen ledarskapsutveckling utifrån teorierna för MI och OBM.
- Diskutera etiska frågeställningar kopplat till att som ledare utöva MI och OBM.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskap och träning i att tillämpa Motiverande ledarskap, med fokus på att initiera, facilitera och utvärdera utveckling och förändring utifrån teorierna MI och OBM.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av litteraturstudier, föreläsningar, demonstrationer, filmvisning, individuella uppgifter, praktiska övningar, reflektion i grupp och kodning av samtal och med efterföljande handledning.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
- Kursens OBM-del examineras genom att deltagarna skriver en beteendeanalytisk utvecklingsplan för ett par förändringsbara nyckelbeteenden inom den egna organisationen. Utvecklingsplanen baseras på OBM-processen (ABC-analys), med koppling till aktiviteterna under kursen, kursmålen samt till arbetet inom den egna organisationen. Därefter presenteras den personliga utvecklingsplanen på ett muntligt, seminarium med efterföljande reflektion/diskussion där deltagarna förväntas delta aktivt.
- Kursens MI-del examineras genom att ett ljudinspelat ledarsamtal analyseras utifrån Motivational Interviewing Treatment Integrity (MITI), samt genom aktivt deltagande i efterföljande handledning (MITI).
- Deltagande i obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar i schemat.
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs G på samtliga examinationsuppgifter och fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag. För kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat regleras ytterligare möjligheter till examination i avtalet om uppdragsutbildningen. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från, eller ej fullgörande av, obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i, eller fullgjort, de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/brister i enlighet med examinators anvisningar, kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från, eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag, kan innebära att studenten kan ta igen tillfället/inslaget först nästa gång kursen ges.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer genomföras enligt riktlinjerna som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Litteratur och övriga läromedel
3., [dvs 4]., utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 516 s. ISBN:9789127135390 LIBRIS-ID:14008440 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 288 s. ISBN:9789127139374 LIBRIS-ID:17418303 Sök i biblioteket