Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 16,5 hp
The Nurse Profession and Nursing Science, 16,5 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
- Kurskod
- 1SJ010
- Kursens benämning
- Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
- Hp
- 16,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-04-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-03-19
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Mål
Lärandemål
Moment 1: Forskningsmetodik
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapliga begrepp och termer
- identifiera och förklara forskningsprocessens steg
- redogöra för grundläggande forskningsetiska principer
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa informationssökning i databaser för forskning
Moment 2: Sjuksköterskeprofessionen
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling.
- redogöra för sjuksköterskeprofessionens kärnkompetenser
- förstå betydelsen av interprofessionellt teamarbete
- känna till och motivera vård på lika villkor
- förstå betydelsen av ett patientsäkert arbetssätt
- redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa förståelse för sjuksköterskeprofessionens roll i hälso-och sjukvårdsorganisationen
- tillämpa grundläggande hygieniska principer
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara samband mellan värdegrund och förhållningssätt i sjuksköterskeprofessionen
Moment 3: Omvårdnadsvetenskap
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för begrepp inom omvårdnad
- känna till utvalda omvårdnads-/ och vårdvetenskapliga teorier och modeller
- förstå och motivera etikens betydelse för omvårdnad
- redogöra för betydelsefulla etiska begrepp och värden
- förklara kommunikationens betydelse för god omvårdnad
Färdigheter och förmågor
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa omvårdnadsbegrepp vid olika vårdsituationer
- föra ett vårdetiskt resonemang relaterat till olika vårdsituationer
- tillämpa det vetenskapliga skrivandet
- tillämpa referenshantering enligt APA
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- motivera teoriers betydelse för omvårdnadens praktik
- visa förståelse för ett humanistiskt förhållningssättet och betydelsen av värdefrågor i vårdandet
Innehåll
Moment 1: Forskningsmetodik
Moment 2: Sjuksköterskeprofessionen
Moment 3: Omvårdnadsvetenskap
Forskningsmetodik, 3.0 hp
- forskningsprocessen
- grundläggande forskningsetik samt fusk och plagiat
- informationskompetens
- vetenskapligt förhållningssätt
Sjuksköterskeprofessionen, 4.5 hp
- pedagogisk grundsyn och lärande
- sjuksköterskeprofessionens framväxt och utveckling
- kärnkompetenser
- fältstudier inom hälso- och sjukvården
- yrkesetisk kod
- hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige
- interprofessionellt teamarbete
- professioner inom hälso- och sjukvården
- patientsäkerhet, aseptik, hygien och sekretess
- vård på lika villkor
Omvårdnadsvetenskap, 9.0 hp
- Omvårdnadsteorier och begrepp
- Hälsa och lidande
- Patientens värld
- Vårdmöten och vårdrelation
- Omvårdnadshandlingar och vårdande
- Kommunikation för vårdande
- Etik som grund för förhållningssätt
- Människosyn och betydelse av värdegrund
- Sårbarhet och värdighet
- etiska teorier
- erfarenhetsbaserad kunskap
- evidensbaserad kunskap
Arbetsformer
De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier, fältstudier och arbete med den egna studentportföljen.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Individuella uppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar, fältstudier samt arbete med den egna studentportföljen förekommer. Deltagande vid seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp exklusive kursintroduktionsveckan.
Deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriskt.
Examinator avgör om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Moment 1, 2 och 3
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s. ISBN:978-91-47-01993-9 (tills. med 1. uppl.) LIBRIS-ID:13519056 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskefören., 2007 - 15 s. ISBN:92-95040-41-4 LIBRIS-ID:10673044 URL: http://www.swenurse.se/Documents/Publikationer%20pdf-filer/ICNs%20etiska%20kod.pdf Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2013] cop. 2014 - xviii, 493 s. ISBN:9781451176797 LIBRIS-ID:13983290 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 406 s. ISBN:9789144059334 LIBRIS-ID:14667027 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s. ISBN:9789147105687 LIBRIS-ID:14613796 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s. ISBN:978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID:12037201 URL: Fulltext Finns en senare version från 2016 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk Valda delar Lindh Marion; Sahlqvist Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s. ISBN:978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID:12642778 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket