Omvårdnad inom intermediärvård, 7,5 hp
Intermediate Care Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA333
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom intermediärvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden SÖS
- Datum för fastställande
- 2021-12-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i avancerad klinisk omvårdnad inom intermediärvård.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
- Självständigt identifiera, bedöma och analysera komplexa omvårdnadsbehov hos patienter inom intermediärvård
- Redogöra för och analysera teamarbetets och ledarskapets betydelse för intermediär omvårdnad
- Identifiera symptom och tecken på hotande svikt av vitala funktioner samt initiera och motivera relevanta interventioner
- Analysera och reflektera över användandet av teknisk utrustning samt bedöma och värdera innebörden av resultat och mätvärden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Analysera och reflektera över intermediärvårdspatientens och närståendes välbefinnande och sitt eget förhållningssätt utifrån etiska principer, samhälleliga aspekter och mänskliga rättigheter
Innehåll
Kursen inbegriper undervisning inom följande områden:
- Bedömning, prioritering och utvärdering av omvårdnadsbehov samt genomförande av omvårdnadshandlingar vid intermediärvård
- Övervakning och åtgärder vid andningssvikt såsom artärpunktion, högflödesbehandling och noninvasiv ventilation
- Övervakning och åtgärder vid cirkulationssvikt, såsom behandling med vasoaktiva läkemedel, arytmiövervakning, kontinuerlig invasiv blodtrycksmätning och hantering av artärkateter
- Övervakning och åtgärder vid akuta tillstånd såsom sepsis, förgiftningar, kirurgiska komplikationer och syra-basrubbningar
- Teamsamverkan och ledarskap inom intermediärvård
- Patientsäkerhet vid användning av medicinsk teknik
- Jämlik vård och etiskt förhållningssätt vid intermediärvård
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, webbaserade hjälpmedel samt färdighetsträning på kliniskt träningscenter.
Kursen ges som distansutbildning med stöd av en nätbaserad lärplattform. I kursen ingår ca 6 digitala kursdagar och ca 4 fysiska träffar på kursorten.
I kursschemat är obligatoriska moment angivna. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras med:
1) en individuell skriftlig hemtentamen där studenten ska uppvisa förmåga att kunna identifiera, bedöma och hantera hotande svikt i vitala funktioner och komplexa omvårdnadsbehov vid intermediärvård samt analysera och reflektera över användandet av teknisk utrustning, samt
2) ett seminarium där studenten ska uppvisa förmåga att analysera och reflektera över teamarbetet och ledarskapets betydelse samt intermediärvårdspatientens och närståendes välbefinnande och sitt eget förhållningssätt utifrån etiska principer, samhälleliga aspekter och mänskliga rättigheter.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Artiklar, länkar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar och rekommendationer.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 379 s. ISBN:9789144088747 LIBRIS-ID:16611983 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN:9789144136240 LIBRIS-ID:dsmknc7hbrddvbsh Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 464 s. ISBN:91-44-05947-7 LIBRIS-ID:12285543 Sök i biblioteket
Tredje upplagan, grundligt omarbetad och utökad : Stockholm : Liber, [2020] - 840 sidor ISBN:9789147125883 LIBRIS-ID:5gxqf4hq387vbg8l Sök i biblioteket