Vård och omvårdnad av äldre, 7,5 hp
Nursing Care of the Elderly, 7,5 credits- Kurskod
- 7KS014
- Kursens benämning
- Vård och omvårdnad av äldre
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-03-19
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Antagen till programmet samt godkänt betyg från moment 3 i kursen Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom inom primärvård och hemsjukvård 15 hp (7KS013).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1: Omvårdnad av äldre, 4,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- reflektera över det friska åldrandet utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- förstå och förklara hälsoproblem och sjukdom relaterade till människans åldrande
- förstå och förklara vanligt förekommande tecken och symtom på sjukdom hos äldre
- förklara omvårdnadsprocessens olika steg samt hur den kan tillämpas inom kommunal vård och omsorg
- förklara samband mellan åldrandet och kroppens fysiologiska reaktioner i relation till läkemedelsbehandling
- analysera och argumentera för sjuksköterskans medicinska ansvar och omvårdnadsansvar vid vård av äldre
- kunna kommunicera i tal skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- reflektera över etiska värden utifrån den nationella värdegrunden för äldreomsorg
- analysera palliativ vård som begrepp och förhållningssätt
Moment 2: Verksamhetsintegrerat lärande: Verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om och argumentera för ett personcentrerat förhållningssätt relaterat till äldres hälsoproblem
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om och argumentera för ett personcentrerat förhållningssätt relaterat till äldres hälsoproblem
- upprätta mål, prioritera och genomföra omvårdnad i samråd med patient och närstående
- utvärdera och journalföra vård och omvårdnad
- visa förmåga att föra ett kritiskt resonemang kring sjuksköterskans medicinska ansvar och omvårdnadsansvar vid multimedicinering och läkemedelsrelaterade problem
- kommunicera förståeligt med patient och närstående
- visa förmåga att kommunicera och samverka med andra professioner inom kommunal vård och omsorg
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, närstående och personal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- reflektera över och värdera det egna förhållningssättet i mötet med den äldre människans och dennes närstående
Omvårdnad av äldre, 4.5 hp
Innehåll
- det friska åldrandet
- vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd hos äldre
- tecken och symtom på ohälsa och sjukdom hos äldre
- läkemedel och äldre
- personcentrerad vård och omvårdnad
- palliativ vård
- sjuksköterskans ansvarsområden inom kommunal vård och omsorg
- äldreomsorgens nationella värdegrund
- lagstiftning, författningar och säkerhetsföreskrifter för säker vård
Verksamhetsintegrerat lärande: Verksamhetsförlagd utbildning, 3.0 hp
Innehåll
- personcentrerat förhållningssätt inom äldreomsorg
- omvårdnadsprocessen
- sjuksköterskans omvårdnadsansvar i samband med multimedicinering
- bemötande och kommunikation utifrån den äldres förutsättningar
- professionellt förhållningssätt
- interprofessionell samverkan
Arbetsformer
Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenter aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till kommunal vård och omsorg och omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag- kvälls- samt helgpass förekommer liksom eventuellt helgdagar. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten följer handledarens schema om inget annat anges.
Deltagande i seminarier, grupparbeten och VFU är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatorika utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras individuellt genom en skriftlig digital salstenta samt genom muntliga gruppexaminationer. Därtill sker en forrmativ bedömning enligt fastställda bedömningskriterier under den verksamhetsförlagda utbildningen. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag
från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
3., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 365 s. ISBN:978-91-44-05510-7 LIBRIS-ID:11789345 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 197 s. ISBN:978-91-44-06769-8 LIBRIS-ID:12034512 URL: Interaktivt webbmaterial Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN:9789144102795 LIBRIS-ID:20899153 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN:9789144123165 LIBRIS-ID:5gkprpnf39z8zrjx Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
Femtioförsta upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - xx, 971 sidor ISBN:9789147138289 LIBRIS-ID:8lfbkh4868jfgb3m Sök i biblioteket