Barnaudiologi, 7,5 hp
Pediatric Audiology, 7,5 credits- Kurskod
- 1AU061
- Kursens benämning
- Barnaudiologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-04-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2019-04-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från Termin 1-4. Dessutom krävs godkänt betyg i kursen Hörselrehabilitering.
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande skall vara förtrogen med barns utveckling, barnaudiologiska mätmetoder samt hörselhabiliterande insatser. Vidare skall studenten förvärva kunskaper om de riskfaktorer som leder till hörselutredning samt de felkällor och etiska ställningstaganden som rör hörseldiagnostik och habilitering på barn. Kursen utgör grund för kommande kurs i verksamhetsförlagd utbildning.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- beskriva barns utveckling inom motorik och kognition
- identifiera och beskriva riskfaktorer som kan leda till hörselnedsättning hos barn
- föreslå testbatteri av barnaudiometriska mätningar vid diagnostiska åtgärder samt ge förslag på habiliterande åtgärder
- beskriva och jämföra normalhörande och hörselskadade barns språk- och talutveckling
- i samband med auskultation kunna beskriva och reflektera kring hörseldiagnostiserande samt habiliterande åtgärder på barn
Innehåll
Kursen omfattar två moment:
Barndiagnostik och habilitering, 6.0 hp
Detta moment bygger vidare på redan erhållna kunskaper inom hörseldiagnostik och rehabilitering och fokuserar på diagnostik och habilitering i relation till barns utveckling. Det ger en introduktion till de riskfaktorer såsom syndrom, prematuritet och hereditet, som leder till hörselutredning. Undervisningen innefattar diagnostiska metoder på barn, inkluderande screeningaudiometri; dessutom innefattas felkällor och mätnoggrannhet i samband med mätsituationen. Undervisningen omfattar även hörselhabilitering i team och vikten av familjeintervention betonas. Etiska frågeställningar kring att samtala med barn och föräldrar om hörselskador hos barn diskuteras.
Klinisk auskultation, 1.5 hp
Detta moment fokuserar på auskultation vid hörselmätning och –habilitering på barn.
Arbetsformer
Föreläsningar, färdighetsträning, seminarier och verksamhetsförlagd auskultation.
Seminarier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd auskultation är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Examinator bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Barndiagnostik och habilitering, 6 hp
Individuell hemtentamen
Muntligt seminarium
Verksamhetsförlagd auskultation, 1,5 hp
Skriftlig individuell inlämningsuppgift
För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Sixth edition. : ISBN:9781597563925 (alk. paper) LIBRIS-ID:16021845 Sök i biblioteket
2nd ed. : Sydney : Boomerang Press, c2012. - xvi, 608 p. ISBN:978-1-60406-810-8 LIBRIS-ID:13487753 Sök i biblioteket
[2. uppl.] : Bromma : C-A Tegnér, 2004 - 208 s. ISBN:91-631-4909-5 LIBRIS-ID:9625710 Sök i biblioteket
Göteborg : Interquest, cop. 2014 - 79 s. ISBN:9789163751943 LIBRIS-ID:16585206 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2. ed. : New York : Thieme, cop. 2007 - xiii, 602 p., [10] p. of plates ISBN:978-1-58890-542-0 (TPN) LIBRIS-ID:10535323 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York, NY : Thieme, c2014. - xiv, 409 p. ISBN:978-1-60406-844-3 LIBRIS-ID:15084903 Sök i biblioteket
Third edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, 2016. - xiv, 486 pages ISBN:978-1-59756-566-0 LIBRIS-ID:19627287 Sök i biblioteket