Kursplan för

Examensarbete i optometri, 15 hp

Degree Project in Optometry, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
1OP088
Kursens benämning
Examensarbete i optometri
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Optometri 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Godkänt resultat på minst 55 hp från optikerprogrammets termin 1 och 2 och 45 hp från termin 3 och 4.

Mål

Kursen syftar till att studenten självständigt ska genomföra ett vetenskapligt arbete och genom detta utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt stimuleras till fördjupning inom huvudområdet optometri som forskningsområde.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • självständigt identifiera och formulera frågeställningar, planera, genomföra, sammanställa, dra slutsatser och presentera resultaten av en egen forskningsstudie muntligt och skriftligt i form av en uppsats eller ett vetenskapligt manuskript, inom givna tidsramar
  • självständigt integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa kunskap om och förståelse för optometri, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
  • visa förståelse för aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • kunna beskriva relevanta forskningsmetoder inom teoretisk och klinisk optometrisk forskning samt angränsande forskning.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att kritiskt granska, värdera och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten
  • ge konstruktiv kritik av en kurskamrats uppsats som opponent vid ett seminarium
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i utvecklingsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till etiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete
  • diskutera det egna arbetets relevans, begränsningar och möjligheter i relation till den optometriska verksamheten och för individ
  • identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Innehåll

Examensarbetet bygger i hög grad på studenternas egna initiativ och självständigt arbete. Studenten ska under handledning genomföra en deskriptiv eller experimentell studie inkluderande alla moment i forskningsprocessen: litteratursökningar, projektplan, frågeställningar, datainsamling, databearbetning, tolkning och redovisning. Studien kan genomföras och uppsatsen författas enskilt eller tillsammans med annan student på kursen. Om uppsatsen skrivs i samarbete med annan student, ska dock varje student på anmodan kunna redovisa sitt bidrag i den färdiga uppsatsen.

Kursen/arbetet liknar ett forskningsprojekt som ska resultera i en skriftlig rapport och innehåller således

  • ämnesval och problemformulering
  • bakgrundsbeskrivning
  • design, urval och metod
  • etiska överväganden
  • diskussion
  • allmän utformning och språklig tillgänglighet
  • muntlig presentation
  • opponentskap.

Utöver detta är kursen en del av den vetenskapliga strimman inom programmet. I samband med strimman fortsätter studenterna att på ett nivå- och ämnesanpassat sätt fördjupa sig inom vetenskap, vetenskap och beprövad erfarenhet samt vetenskaplig kommunikation. De utvecklar också sin kunskap och förståelse, sina färdigheter och förmågor, sin värderingsförmåga och sitt vetenskapliga tanke- och förhållningssätt i relation till optometri och ett livslångt lärande. Strimmans kursindelade lärandefokus och genomförande finns beskrivet i ett separat dokument.

Arbetsformer

Studenten/ studenterna ska kontakta en handledare som accepterar denna uppgift. Examinator för arbetet utses av ledningen för utbildningen.

Projektet ska beskrivas i form av en forskningsplan i samråd med handledare. Innan student kan påbörja projektet ska forskningsplanen granskas och godkännas av examinator och handledare, i syfte att säkerställa att projektet är lämpligt som studentarbete. Först därefter kan datainsamling påbörjas.

Om examensarbetet görs utanför Karolinska Institutet (i Sverige eller utomlands) gäller att studenten ska ha en huvudhandledare på KI, som har ett formellt samarbete med institutionen utanför KI. Studenten ska också ha en handledare på lärosätet/ arbetsplatsen där arbetet genomförs, som fungerar som bihandledare.

Examination

Uppsatsen skrivs självständigt eller tillsammans med annan student på kursen. Om uppsatsen skrivs i samarbete med annan student, ska dock varje student på anmodan kunna redovisa sitt bidrag i den färdiga uppsatsen.

Kursen examineras på följande sätt:
a) skriftlig uppsats, ges betyget U eller G
b) respondentskap (presentation, försvar och diskussion av uppsats), ges betyget U, G eller VG
c) opponentskap på annans uppsats, ges betyget U, G eller VG
 
Betyg på hel kurs
För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga tre examinationsdelar ovan (a, b och c).
För VG på hel kurs krävs VG på delarna respondentskap och opponentskap (b och c), samt G på den skriftliga uppsatsen (a).
 
Vid underkänt respondent- eller opponentskap kommer tilläggsuppgifter krävas av examinator.
Vid underkänd uppsats erhåller studenten viss handledning för att uppsatsen ska få betyget G.
Inlämningstider för reviderad uppsats och tilläggsuppgifter följer gängse tider för omtentamen.

Riktlinjer vid avbrytande av datainsamling
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students datainsamling om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att forskningspersonernas förtroende för verksamheten riskeras. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att fortsätta datainsamling.
 
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Om examensarbetet inte avslutas inom kurstillfället kan studenten inte räkna med handledning av ursprunglig handledare, vilket kan begränsa möjligheten för studenten att slutföra arbetet enligt ursprunglig plan.
 
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Relevant litteratur för valt ämnesområde