Interprofessionell och professionell kompetens, 3 hp
Interprofessional and Professional Competence, 3 credits- Kurskod
- 1SJ029
- Kursens benämning
- Interprofessionell och professionell kompetens
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-10-16
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Tillträde till termin 6:
Samtliga kurser från termin 1-4
Termin 5: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ026)
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten med ett professionellt förhållningssätt i teamarbete med egen och andra professioner ska integrera sina kunskaper i medicin, folkhälsa, samhällsvetenskap och omvårdnad för att utifrån professionell kompetens kunna utföra patientsäker vård av hög kvalitet.
Lärandemål
Moment 1: Interprofessionell kompetens
Moment 2: Professionell kompetens
Moment 1: Interprofessionell kompetens
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillsammans med teamet utifrån ett personcentrerat och etiskt förhållningssätt analysera och tillgodose patientens behov samt utvärdera patientens behandling, omvårdnad och rehabilitering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera kring och argumentera för egen och andra professioners kompetens för ökad patientsäkerhet samt visa förmåga att kommunicera och samverka med patient, närstående och andra professioner
Moment 2: Professionell kompetens
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa sådan professionell kompetens och förmåga att integrera kunskaper som enligt högskoleförordningen krävs för sjuksköterskeexamen
Interprofessionell kompetens, 2.5 hp
I moment 1 ingår:
Interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning på klinisk utbildningsavdelning/mottagning (KUA/KUM)
Professionell kompetens, 0.5 hp
I moment 2 ingår:
- Klinisk examination av professionell kompetens i form av en patientsimulering på klinisk träningscentra
- Skriftlig digital examination av professionell kompetens, baserad på patientfall
Arbetsformer
Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaboriativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: interprofessionellt teamarbete, vårdlagsarbete, teamgemensam vårdplanering, ronder, dokumentation, reflektion och individuellt omvårdnadsarbete utifrån sjuksköterskans perspektiv.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar XX timmar/ vecka varav XX timmar/ vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Närvaro vid alla arbetspass under den verksamhetsförlagda utbildningen på klinisk utbildningsavdelning/mottagning är obligatorisk. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även i förekommande fall helgdagar. Vårdlaget har under professionell handledning ansvaret för hela verksamheten under sina arbetspass. Vid frånvaro sker kompensation i samråd med examinator.
Examination
Moment 1:
Under den verksamhetsförlagda utbildningen på en klinisk utbildningsavdelning/mottagning bedöms studenten individuellt avseende interprofessionellt samarbete, självständighet inom ramen för omvårdnad, förmåga att dokumentera, förmåga att kommunicera med såväl patienter och närstående som med team medlemmar samt förmåga att integrera teori och praktik. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska ansvarig universitetslärare i samråd med yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt samt student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
Moment 2:
Professionell kompetens examineras genom en individuell tvådelad examination. Del 1 utgörs av en patientsimulering på klinisk träningscentra som genomförs i par om två studenter med individuell bedömning. Del 2 utgörs av en skriftlig ämnesintegrerad digital salstentamen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank tentamen räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kurspanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändra, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Utöver rekommenderad litteratur tillkommer litteratur från sjuksköterskeprogrammets samtliga kurser.
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN:9789144123165 LIBRIS-ID:5gkprpnf39z8zrjx Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
Chichester, West Sussex : Blackwell, 2010 - xvi, 191 s. ISBN:978-1-4051-8191-4 (hardback : alk. paper) LIBRIS-ID:11901255 Sök i biblioteket