Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser, 7,5 hp

Clinical Education within Children Care and Student Health, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , HT20 , HT21 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS012
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-09-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten genom tillämpning av tillägnat och integrerat teoretisk kunskap självständigt ska kunna bedriva patientsäker  och evidensbaserad omvårdnad ur ett livsvärldsperspektiv inom ramen för barnhälsovården och elevhälsans medicinska insatser.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa kunskap om och tillämpa förståelse för barn/barnets perspektiv i vårdarbetet
  • identifiera, analysera och tillsammans med barn, unga och familj bedöma omvårdnadssituationer ur ett livsvärldsperspektiv samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information
  • kunna bedöma barns och ungas näringsbehov
  • utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård (BHV) och elevhälsans medicinska insatser (EMI) utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
  • självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och patientsäkert sätt i alla åldrar
  • tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete

Värdering och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att reflektera utifrån barns/barnets perspektiv
  • visa insikt om och reflektera över barns och ungas sårbarhet och närståendes betydelse i relation till miljö och hälsa  
  • visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda barnet, unga och deras närstående
  • utvärdera egna lärandebehov och ta ansvar för eget självstyrt lärande

Innehåll

  • Etiska och existentiella värderingar och ställningstaganden inom BHV och EMI
  • Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
  • VFU inom BHV och EMI
  • Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn och ungdomar
  • Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar
  • Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
  • Näringsbehov, amning och ätande hos barn och unga
  • Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserad omvårdand bland barn och ungdomar
  • Tillämpa lagar, författningar och styrdokument samt barnkonventionen
  • Barns, ungas och närståendes sårbarhet i relation till omgivning och miljö
  • Psykisk ohälsa

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. 

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 32 timmar/vecka vid studier på helfart och 16 timmar/vecka vid studier på halvfart. Resterande tid i veckan  (8 respektiver 4 timmar) är till för studieuppgifter och examinationer. Studenten följer handledarens schema eller det schema som student och handledare kommer överens om. Det är inte tillåtet att komprimera tiden. I den verksamhetsförlagda utbildningen ingår en viss teori, t.ex. introduktionsföreläsning, seminarier och reflektionsgrupp. VFU är obligatoriskt. 

Examination

Kursen examineras utifrån bedömningsunderlaget och handledarens bedömning av om studenten uppnått lärandemålen samt klinisk examination i vaccination och omvårdnad 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Dessutom sker under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors placering inom Barnhälsovården (heltidsstudier).

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. 

 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Hertz, Søren Barn- och ungdomspsykiatri : nya perspektiv och oanade möjligheter Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta
Barnhälsovård : att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Evidensbaserad elevhälsa Milerad, Josef; Lindgren, Carl
Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition Abrahamsson, Lillemor
Pediatrisk omvårdnad Hallström, Inger; Lindberg, Tor
Perspektiv på barnkonventionen : forskning, teori och praktik Ponnert, Lina; Sonander, Anna
Vägledning för barnhälsovården.
Vägledning för elevhälsan.
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi