Kursplan för

Postoperativ vård, observation och övervakning i kirurgisk omvårdnad, 7,5 hp

Postoperative Care, Observation and Monitoring in Surgical Nursing, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , HT22
Kurskod
2KV001
Kursens benämning
Postoperativ vård, observation och övervakning i kirurgisk omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2021-04-22
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2022-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - kirurgisk vård.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska kunna säkerställa patientens initiala postoperativa återhämtning genom övervakning och relevanta omvårdnadsåtgärder baserad på evidens och personcentrerad vård.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för regelverk och säkerhetsföreskrifter som reglerar användning av medicinteknisk utrustning inom postoperativ vård
  • identifiera och förklara vanligt förekommande läkemedel inom den postoperativa vården utifrån farmakodynamiska och farmakokinetiska principer
  • analysera och värdera komplexa vårdsituationer och förstå fysiologiska och biomedicinska parametrar relevanta för den postoperativa vården

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • förebygga, tidigt identifiera och handlägga postoperativa symptom, tecken och komplikationer genom att använda och kritiskt analysera data från övervakningsutrustning och klinisk undersökning
  • identifiera, förstå och förebygga risker med övergångar mellan olika vårdnivåer
  • medverka i det interprofessionella teamarbetet och tillvarata dess olika kompetenser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • värdera sitt behov av kunskap och självständigt ansvara för sin kunskapsutveckling i komplexa vårdsituationer
  • analysera och värdera hur ett etiskt förhållningssätt tillämpas och reflektera över betydelsen av kulturell kompetens samt värdera komplexa vårdsituationer inom postoperativ vård relaterade till ålder, kön och etnicitet

Innehåll

  • Teorier och begrepp applicerbara inom postoperativ vård
  • Komplexa omvårdnadsbehov och evidensbaserad omvårdnad inom postoperativ vård, såsom syrgasbehandling, avancerad smärtbehandling, behandling av illamående, vätskebehandling, sårbehandling och mobilisering
  • Vårdetiskt förhållningssätt
  • Kommunikation, information och patienters/närståendes lärande
  • Interprofessionell kompetens
  • Patofysiologi i samband med observationer och kontroller
  • Vitala funktioner såsom andning, cirkulation, njurfunktion och medvetande
  • Farmakodynamiska och farmakokinetiska principer vid läkemedelsanvändning inom postoperativ vård
  • Postoperativ återhämtning
  • Olika postoperativa vårdnivåer
  • Aktuella regelverk, säkerhetsföreskrifter, riktlinjer och vårdprogram

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är verksamhetsintegrerat lärande (VIL), färdighetsträning, föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Det verksamhetsintegrerade lärandet omfattar 6 dagar och är förlagd inom postoperativ vård i Region Stockholm samt en dag färdighetsträning vid kliniskt träningscenter (KTC).  

Deltagande i seminarium, studieuppgifter och VIL är obligatoriskt.

Examination

För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. 
Kursen examineras skriftligt i form av en skriftlig hemexamination. 

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
​Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Kirurgi Jeppsson, Bengt; Ljungqvist, Olle; Naredi, Peter; Sund, Malin
Medical-surgical nursing : assessment and management of clinical problems Lewis, Sharon Mantik; Bucher, Linda; Heitkemper, Margaret M.; Harding, Mariann
Odom-Forren, Jan Drain's perianesthesia nursing : a critical care approach
Simonsen, Terje; Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan Illustrerad farmakologi. : 1 Principer och tillämpningar
Simonsen, Terje; Hasselström, Jan Illustrerad farmakologi 2 Utg 4
Förutom rekommenderad litteratur ingår även vetenskapliga artiklar som studenten själv söker via KI-bibliotekets databaser.