Övergång till professionell autonomi, 6 hp
Transition to Professional Autonomy, 6 credits- Kurskod
- 2LG096
- Kursens benämning
- Övergång till professionell autonomi
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2019-04-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Jämföra förutsättningar för logopediskt arbete i ett globalt perspektiv
- Ta ställning till motstridiga krav i yrkesrollen som logoped
- Föreslå sätt att bevara det professionella förhållningssättet i krävande arbetssituationer
- Illustrera hur logopeden kan skapa samsyn i nätverken omkring patienter med komplexa behov
- Genomföra en populärvetenskaplig presentation av logopedi
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer i sin framtida yrkesverksamhet inom hälso- och sjukvård samt en bredare arbetsmarknad. Den bidrar också till förutsättningarna för att utföra handledande uppgifter.
Förutsättningarna för att arbeta som logoped varierar mycket mellan olika länder och världsdelar. På kursen utforskas logopedin i förhållande till Förenta nationernas globala mål för hållbar utveckling. Teman är t.ex. arbete i resurssvaga miljöer och globala skillnader i prevalens och dödlighet hos tillstånd som berör logopedi.
Logopeder ställs liksom andra ibland inför motstridiga krav, så att etiska dilemman uppstå mellan yrkets ideal och verksamhetens krav utifrån exempelvis ekonomiska ramar. Likaså kan gränsdragningen mellan enskildas arbetsinsatser och produktionskrav bli ett dilemma från hållbarhetssynpunkt. På kursen diskuteras professionella gränsdragningsproblem och deltagarna resonerar om hur ett professionellt förhållningssätt kan upprätthållas i krävande och komplicerade situationer.
Att arbeta med och genom personer i patienters nätverk är viktigt för många patientgrupper i logopedin och i synnerhet för användare av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Det kan vara ett invecklat professionellt och yrkesetiskt problem att hantera nätverk som är utmanande på olika sätt, t.ex. ledsna anhöriga, personer i nätverket med egna svårigheter samt konflikter eller personer i nätverket som har starkt skilda uppfattningar. Hur kan logopeden hantera sådana problem och skapa samsyn?
En vanlig erfarenhet bland utövare av mindre kända professioner är att det egna yrket behöver förklaras för allmänheten och diverse missuppfattningar undanröjas. På kursen kommer vi fram till hur logopedyrket kan presenteras effektivt och lättfattligt med hjälp av en populärvetenskaplig presentation.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och självständigt arbete. Examinerande aktiviteter anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriska moment ansvarar studenten för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Examination
Lärandemålen examineras på basis av studenternas deltagande i examinerande seminarier. Examinator kan vid ett examinationstillfälle besluta om komplettering av examinationsuppgiften medges. Om en student inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationstillfällen ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Litteratur och övriga läromedel
2014 LIBRIS-ID:17096317