Perinatologi, 7,5 hp
Perinatology, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK025
- Kursens benämning
- Perinatologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för cell- och molekylärbiologi
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-10-23
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2016-11-08
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt momentet "Kliniskt körkort" i kursen Integrerad deltentamen.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syfte
Kursens syfte är att studenten utifrån basvetenskapliga kunskaper om den friska människans utveckling tillägnar sig fördjupade kunskaper inom klinisk medicin om fostrets och barnets fysiologi och klinik, parallellt med basal kunskap om olika sjukdomstillstånd under nyföddhetstiden.
Kursen är en fördjupning till kursen Klinisk medicin – inriktning reproduktion och utveckling (Tema 6) på läkarprogrammet.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- förklara begreppet epigenetik och relatera detta till perinatal programmering som en grund för framtida hälsa och sjukdom (S3).
- analysera och diskutera viktiga akuta sjukdomstillstånd hos foster och nyfödda och kunna relatera dessa till arv och förhållanden under graviditet, födelse och nyföddhet (S4).
- utifrån kunskaper om normal embryogenes, fosterutveckling och perinatal omställning kunna relatera perinatal utveckling till riskfaktorer hos foster och för tidigt födda såsom moderns hälsa samt barnets gestationsålder, omgivning och genus (S3).
- diskutera epidemiologi och diagnostik för viktiga akuta sjukdomar hos foster och nyfödda barn samt relatera dessa till moderns hälsotillstånd (S3).
Färdigheter
Studenten ska kunna:
- undersöka en gravid kvinna och beskriva fosterultraljud och fosterövervakning innan och i samband med förlossningen (M1)
-genomföra en undersökning av nyfödda vid BB-rond, kommunicera med föräldrarna och samverka med annan vårdpersonal (M3)
Förhållningssätt
Studenten skall kunna:
- Visa en empatisk attityd baserad på ett genomtänkt etiskt och vetenskapligt förhållningssätt
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Livet innan födelsen har långtgående konsekvenser för individens framtida hälsa och utveckling. Vi får snabbt ökad kunskap om hur denna mycket väsentliga del av vårt liv har avgörande betydelse för individens framtida liv. Vidare att graviditet hos modern är väsentlig för hennes framtida hälsa. Födelsen är en kritisk händelse då den nyfödde snabbt skall ställa om till ett liv utanför livmodern för att överleva. Många förändringar sker momentant, såsom påbörjande av andningen, medan andra gradvis utvecklas under den första tiden postnatalt. Kännedom om dessa är vitalt för att förstå de sjukdomstillstånd som kan drabba det nyfödda barnet, men också för att förstå utvecklingen och fysiologin hos äldre barn och vuxna. Detta är en del av det snabbt växande konceptet ”perinatal programmering” och epigenetik vilket också är en central del av kursens budskap. Betydelsen av miljö och arv diskuteras med särskilt hänseende till framtida hälsa och sjukdom.
Kursen omfattar prenatal programmering av framtida hälsa, barnets nervsystem och neuropsykomotoriska neuronala utveckling, barnet och medvetandet samt smärtfysiologi hos den nyfödde, omställningen vid födelsen, centrala andningsstörningar hos den nyfödde och plötslig spädbarnsdöd. Kursens innehåll sammanlänkar patientnära grundutvecklingsbiologi med medicin och direkt translationell klinik genom att kombinera grundläggande preklinisk medicin med patientnära bedside-undervisning och med senaste forskningsrön inom detta snabbt förändrande område.
I kursen ingår att i projektform arbeta med integrerade frågeställningar som relaterar till kursens huvudtema.
Under seminarier får studenterna presentera och diskutera fall. I samråd med kursledningen kommer kursdeltagarna att ha tillgång till sjukhusbundna specialmottagningar och även specialist-MVC och andra relevanta mottagningar utanför sjukhuset, utifrån och kan delta i någon av dessa verksamheter när personligt intresse eller projektarbetets innehåll.
VFU med bedside-undervisning och deltagande i avdelningsarbete, liksom BB, MVC och VFU är förlagd till både Kvinnokliniken Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge och på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna.
Ett individuellt projektarbete inom perinatologi och mentor till detta väljs i början på kursen. I samråd med mentor till respektive fördjupningsarbete görs en skriftlig vetenskapligt upplagd sammanställning på engelska/svenska, med adekvata referenser till den vetenskapliga litteraturen. Fördjupningsarbetet presenteras och opponeras muntligt i seminarieform under kursens avslutande obligatoriska seminariedagar.
Arbetsformer
Föreläsningar, fallbeskrivningar, seminarier och kliniska demonstrationer.
Projektarbete.
Examination
Obligatoriska moment:
VFU och seminarier då formativ bedömning sker
Examination:
Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete samt opposition och deltagande i diskussion vid redovisningsseminarium. Individuell bedömning av studentens prestationer.
Skriftlig examination.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.Frånvaro från ett obligatorium kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 715 s. ISBN:9789144095707 (inb.) LIBRIS-ID:16249815 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04643-X LIBRIS-ID:10674783 Sök i biblioteket
Uppslagsböcker och artiklar
Nedanstående litteratur finns tillgänglig för kursdeltagarna på sjukhuset och ska tjäna som uppslagsböcker för grundfakta. Tillgång till PubMed och dithörande full-text-möjligheter finns också via sjukhusets eller KIB:s datorer, samt sjukhusbibliotekets i Solna resurser.
5. ed. : New York : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 1999 - 1621 s. ISBN:0-7817-1210-6 LIBRIS-ID:8307437 Sök i biblioteket
New York : Cambridge Univ. Press, cop. 2006 - xvi, 519 s. ISBN:0-521-84743-5 LIBRIS-ID:10092864 Sök i biblioteket
2007 Ingår i: Pediatric research :[Elektronisk resurs]b an international journal of clinical, laboratory and developmental investigation
Stockholm : SFOG, 2004 - 124 s. LIBRIS-ID:9855312
5th ed. : Philadelphia, PA : Churchill Livingstone/Elsevier, 2007. - xvii, 1391 p. ISBN:978-0-443-06930-7 LIBRIS-ID:10596335 Sök i biblioteket
2004 Ingår i: Science
18. ed. : Philadelphia : Saunders Elsevier, cop. 2007 ISBN:978-1-41602450-7 LIBRIS-ID:10532141 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2007 - 119 s. LIBRIS-ID:10736534
2., [rev. och aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 384 s. ISBN:91-47-05220-1 (korr.) LIBRIS-ID:9717908 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 143 s ISBN:91-44-01624-7 : 268:0 LIBRIS-ID:8804103 Sök i biblioteket
Edinburgh : Churchill Livingstone, 1989 - 1200 s. ISBN:0-443-03539-3 LIBRIS-ID:4942449 Sök i biblioteket