Utvecklingspsykologi, 15 hp
Developmental Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS006
- Kursens benämning
- Utvecklingspsykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-05-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-03-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1 omfattande 30 hp samt minst 15 hp från termin 2.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Moment 1, Utvecklingspsykologi 1: Barn och ungdom
- redogöra för och jämföra olika teoretiska perspektiv inom utvecklingspsykologin
- utförligt beskriva barns och ungdomars generella utveckling avseende psykologiska funktioner, exempelvis sensomotorik, kognitiva och socioemotionella förmågor, temperament och språk
- redogöra för vanliga individuella avvikelser från normalutvecklingen
- redogöra för hur andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvårdsområdet (t.ex. logopeder, barnläkare) kan samverka med psykologer för att förstå barns utveckling
- översiktligt beskriva hur arv och miljö påverkar den individuella utvecklingen
- översiktligt beskriva hjärnans utveckling och mognad hos barn och ungdomar samt biologiska korrelerat till psykologiska funktioners utveckling och förändring prenatalt samt över barn- och ungdomsår
- redogöra för och kritiskt diskutera för- och nackdelar med olika metoder som används inom utvecklingspsykologisk forskning och klinik
- redogöra för förekomsten av könsskillnader vad gäller barn- och ungdomars psykiska utveckling och kritiskt kunna diskutera möjliga orsaker till dessa skillnader
- ge exempel på hur barn och ungdomars psykiska utveckling kan påverkas av att tillhöra en specifik subgrupp (t.ex. homosexuella, etniska minoritetsgrupper)
- visa kunskap om hur prenatala faktorer (t.ex. rökning, alkohol, kost) och perinatala faktorer (prematur födsel, förlossningsskador) kan påverka utvecklingen
- ge exempel på utvecklingspsykologiska kunskapers betydelse för den framtida yrkesutövningen.
Moment 2, Utvecklingspsykologi 2: Åldrande
- redogöra för utvecklingen (kognitivt, socialt, personlighetsmässigt, emotionellt och neurobiologiskt) i det normala åldrandet
- visa översiktlig kunskap om det patologiska åldrandet (demenssjukdomar)
- översiktligt beskriva åldrandets påverkan på hjärnan och dess funktion samt biologiska korrelat till psykologiska funktioners förändring över denna del av livsspannet
- översiktligt beskriva longitudinell design.
Innehåll
Kursen är indelad i följande två moment:
Utvecklingspsykologi 1: Barn och ungdom, 12.0 hp
Moment 1 inleds med en introduktion till utvecklingspsykologin. Olika teoretiska perspektiv avseende människans generella utveckling presenteras och diskuteras. Normalutvecklingen beskrivs avseende traditionella utvecklingspsykologiska områden som sensomotorik, kognition, emotioner, kamratrelationer, anknytning och språk. Betydelsen av kön, samt exempel på hur utvecklingen påverkas av att tillhöra olika subgrupper (homosexuella, etniska minoriteter) diskuteras och problematiseras. Kursen integrerar ny kunskap med kunskap från tidigare kurser och kan i vissa fall belysa tidigare kunskaper i ett tydligare utvecklingsperspektiv. Momentet tar också upp vissa avvikelser från normalutvecklingen med betydelse för klinisk psykologi. Kurslitteraturen består delvis av aktuella vetenskapliga artiklar för att på detta sätt ge studenterna kunskap om hur man rent praktiskt studerar olika utvecklingspsykologiska fenomen (t.ex. fördelar och nackdelar med olika metoder och designer, samt forskningsetiska aspekter).
Utvecklingspsykologi 2: Åldrande, 3.0 hp
Inom moment 2 får studenterna inledningsvis en introduktion till utvecklingspsykologi med fokus på den senare delen av livscykeln. Av centralt intresse är kognitiv, social, personlighets och emotionell utveckling både i normalt åldrande och vid demenssjukdomar, samt den neurobiologiska basen för dessa processer. En orienterande introduktion ges till longitudinell design med relevans för området.
Arbetsformer
Moment 1, Utvecklingspsykologi 1: Barn och ungdom
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmvisning, seminarier och möte med kliniskt verksamma psykologer.
Moment 2, Utvecklingspsykologi 2: Åldrande
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar samt en obligatorisk intervju med en äldre person.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Moment 1, Utvecklingspsykologi 1: Barn och ungdom, examineras på följande sätt:
a) obligatorisk muntlig redovisning av forskningsfördjupning
b) obligatorisk fördjupningsuppgift om genus
c) obligatorisk muntlig redovisning av vetenskapliga artiklar vid diskussionsklubb
d) skriftlig tentamen i slutet av momentet, ges betyget U, G eller VG
På momentet ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på momentet krävs G på skriftlig tentamen samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag a, b och c enligt anvisningar. För betyget VG på momentet krävs därtill VG på skriftlig tentamen.
Moment 2, Utvecklingspsykologi 2: Åldrande, examineras på följande sätt:
a) skriftlig tentamen i slutet av momentet, ges betyget U, G eller VG
b) obligatorisk skriftlig redovisning av genomförd intervju med en äldre person
På momentet ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på momentet krävs G på skriftlig tentamen samt fullgjort obligatoriskt utbildningsinslag b enligt anvisningar.
För betyget VG på momentet krävs därtill VG på den skriftliga tentamen.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och minst G på moment 2.
För betyget VG på hel kurs krävs VG på moment 1 och minst G på moment 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Second edition : London : McGraw-Hill Higher Education, [2019] - xi, 658 sidor ISBN:9780077175191 LIBRIS-ID:nzss1v5wlv1b2dnq Sök i biblioteket