Klinisk psykologi 1, 22,5 hp
Clinical Psychology 1, 22,5 credits- Kurskod
- 2PS007
- Kursens benämning
- Klinisk psykologi 1
- Hp
- 22,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-10-30
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2011-11-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1: Samtals- och intervjumetodik 2 Momentet bygger på det introducerande momentet i samtalsmetodik på termin 2. Efter avslutat moment ska studenten kunna: - Redogöra för centrala principer inom intervju- och samtalsmetodik och jämföra olika teoretiska utgångspunkter - Använda sig av dessa principer i rollspelsövningar som inbegriper både vardagliga och klientorienterade samtal - Beskriva och reflektera över styrkor och svagheter vad gäller egna färdigheter inom samtalsmetodiken Moment 2: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning Efter avslutat moment ska studenten kunna: - beskriva psykologisk utredningsmetodik - genomföra begåvningstest för barn (Wechsler Intelligence Scale for Children - Fourth edition; WISC-IV) och reflektera över egna färdigheter - diskutera utredningsresultat utifrån kliniska och vetenskapliga aspekter - självständigt författa ett utlåtande baserat på WISC-IV - redogöra för och visa förståelse för vikten av etiska och juridiska överväganden vid utredning och utlåtandeskrivning Moment 3: Klinisk neuropsykologi 1 Efter avslutat moment ska studenten kunna: - definiera och beskriva specifika neuropsykologiska funktioner och relatera dessa till kunskap om olika sjukdomar/skador - redogöra för hur neuropsykologisk kunskap tillämpas vid bedömning/diagnostik och behandling - beskriva och reflektera över professionella färdigheter och förhållningssätt vid neuropsykologisk bedömning/diagnostik och behandling Moment 4: Psykopatologi, psykiatriska diagnoser och behandling Efter avslutat moment ska studenten kunna: - redogöra för symptombild, diagnostiska kriterier, empiriskt baserad kunskap och evidensbaserade interventioner vid olika psykiatriska syndrom hos barn och vuxna - visa grundläggande färdigheter i diagnostik utifrån det diagnostiska klassifikationssystemet Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fourth Edition (DSM-IV) - redogöra för psykologiska skolbildningar och reflektera över likheter, skillnader och användbarhet - ge exempel på, definiera och reflektera över forskning (t.ex. frågeställningar, design och statistiska metoder) och över begreppen evidens och beprövad erfarenhet i relation till klinisk psykologi - ge exempel på juridiska frågeställningar samt reflektera över etik och professionellt förhållningssätt inom primärvård och psykiatrisk verksamhet
Innehåll
Kursen ger en introduktion till området klinisk psykologi. Utifrån en biopsykosocial modell fördjupas kunskap från tidigare kurser och integreras med kliniska färdigheter. Under hela kursen diskuteras etiska och juridiska överväganden vid klinisk psykologisk verksamhet liksom olika aspekter av professionell utveckling. Ett scientist-practitioner-perspektiv betonas. Kursen är innehållsmässigt uppdelad i följande fyra (4) moment:
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmvisning, diskussionsseminarier, grupparbeten, rollspel med återkoppling, självskattning av egna färdigheter, reflektionsblad och studiebesök/auskultation. Vissa av dessa inslag är obligatoriska (ej examinerande) arbetsformer som bidrar till att uppnå lärandemålen för de olika kursmomenten.
Examination
Moment 1: Samtals- och intervjumetodik 2, 1,5 hp Kursmomentet examineras genom 1) rollspel 2) skriftlig inlämningsuppgift På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1 och 2 och närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema. Moment 2: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning, 4,5 hp Kursmomentet examineras genom 1) individuell administration av WISC-IV-testning 2) muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift 3) skriftlig inlämningsuppgift På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, 2 och 3, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema, genomförd barntestning, genomförd observation av barntestning samt inlämning av ett reflektionsblad. Moment 3: Klinisk neuropsykologi 1, 4,5 hp Kursmomentet examineras genom 1) skriftlig tentamen På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema samt inlämning av ett reflektionsblad. Moment 4: Psykopatologi, psykiatriska diagnoser och behandling, 12 hp Kursmomentet examineras genom 1) muntligt seminarium 2) deltagande i paneldebatt 3) muntlig och skriftlig redovisning av grupparbete 4) skriftlig tentamen För betyget Väl Godkänd (VG) på moment 4 krävs G på examinationsuppgift 1, 2 och 3 samt VG på examinationsuppgift 4, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema samt inlämning av två reflektionsblad. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, 2, 3 och 4, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema samt inlämning av två reflektionsblad.. För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på alla examinationsuppgifter under momenten 1, 2, 3 och 4. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs G på moment 1, 2 och 3, samt VG på moment 4. För den student som inte uppfyller kriterier för åtminstone Godkänd (G) ordnas omtentamenstillfälle och kompletterande inlämningsuppgifter i enlighet med KI:s lokala riktlinjer. Begränsning i antalet examinationstillfällen: Studenten har enligt KIs riktlinjer rätt till maximalt sex provtillfällen per kurs för att uppnå godkänt resultat. För praktik eller motsvarande gäller max två examinationstillfällen. Nästföljande tillfälle kan vara nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Nästa omskrivningstillfälle meddelas vid kursens start.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Hela kursen
4 uppl : 2010 ISBN:978-91-44-06628-8 LIBRIS-ID:11790095 Används även på senare kurser. Sök i biblioteket
Moment 1
Meddelas inför kursstart.
Moment 2
2. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 120 s. ISBN:978-91-44-07443-6 LIBRIS-ID:12285545 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 279 s. ISBN:ISBN 978-91-27-11692-4 (inb) Sök i biblioteket
Moment 3
6th edition : New York : Worth Publicers, 2008
Moment 4
14th ed. : Boston : Allyn & Bacon, c2010. - xxxi, 632 s. ISBN:978-0-205-59495-5 LIBRIS-ID:11369655 Sök i biblioteket
Danderyd : Pilgrim Press, 2002 - 311 s. ISBN:91-973050-9-x Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 367, [1] s. ISBN:91-27-10893-7 (inb.) LIBRIS-ID:10098680 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 288 s. ISBN:91-27-10947-X (inb.) LIBRIS-ID:9989145 (Valda kapitel;återkommer på senare kurser) Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 255, [1] s. ISBN:91-27-08063-3 (inb.) LIBRIS-ID:8348458 Sök i biblioteket
Artiklar/material enligt anvisning
Referenslitteratur
4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, cop. 2001 - viii, 407 p. ISBN:0-13-087376-4 (hft.) LIBRIS-ID:8275497 Sök i biblioteket
4. ed. : Oxford; New York : Oxford University Press, 2004 - xiv, 1016 s. ISBN:0-19-511121-4 (cloth : alk. paper) LIBRIS-ID:9127656 Sök i biblioteket