Kursplan för

Klinisk psykologi 1, 22,5 hp

Clinical Psychology 1, 22,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT09 , VT10 , VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT17 , VT18 , VT20
Kurskod
2PS007
Kursens benämning
Klinisk psykologi 1
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykologprogrammet
Datum för fastställande
2008-10-30
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2012-11-06
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1: Samtals- och intervjumetodik 2
Momentet bygger på det introducerande momentet i samtalsmetodik på termin 2.
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- redogöra för centrala principer inom intervju- och samtalsmetodik
- använda sig av dessa principer i rollspelsövningar som inbegriper både vardagliga och klientorienterade samtal
- beskriva och reflektera över styrkor och svagheter vad gäller egna färdigheter inom samtalsmetodiken

Moment 2: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- beskriva psykologisk utredningsmetodik
- genomföra begåvningstest för barn (Wechsler Intelligence Scale for Children - Fourth edition; WISC-IV) och reflektera över egna färdigheter
- diskutera utredningsresultat utifrån kliniska och vetenskapliga aspekter
- självständigt författa ett utlåtande baserat på WISC-IV
- redogöra för och visa förståelse för vikten av etiska och juridiska överväganden vid utredning och utlåtandeskrivning

Moment 3: Klinisk neuropsykologi 1
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- definiera och beskriva specifika neuropsykologiska funktioner/dysfunktioner och relatera dessa till kunskap om olika sjukdomar och skador
- redogöra för hur neuropsykologisk kunskap tillämpas vid bedömning/diagnostik och behandling
- beskriva och reflektera över professionella färdigheter och förhållningssätt vid neuropsykologisk bedömning, diagnostik och behandling

Moment 4: Psykopatologi, psykiatriska diagnoser och behandling
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- redogöra för symptombild, diagnostiska kriterier, empiriskt baserad kunskap och evidensbaserade interventioner vid olika psykiatriska syndrom hos barn och vuxna
- visa grundläggande färdigheter i diagnostik utifrån det diagnostiska klassifikationssystemet ”Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders” (DSM)
- redogöra för psykologiska skolbildningar och reflektera över typiska drag, likheter och skillnader
- ge exempel på, definiera och reflektera över forskning (t.ex. frågeställningar, design och statistiska metoder) och över begreppen ”evidens” och ”beprövad erfarenhet” i relation till klinisk psykologi
- ge exempel på juridiska frågeställningar samt reflektera över etik och professionellt förhållningssätt inom primärvård och psykiatrisk verksamhet

Innehåll

Kursen ger en introduktion till området klinisk psykologi. Utifrån en biopsykosocial modell fördjupas kunskap från tidigare kurser och integreras med kliniska färdigheter. Under hela kursen diskuteras etiska och juridiska överväganden vid klinisk psykologisk verksamhet liksom olika aspekter av professionell utveckling. Ett scientist-practitioner-perspektiv betonas. Kursen är innehållsmässigt uppdelad i följande fyra (4) moment:

Samtals- och intervjumetodik 2, 1.5 hp Momentet inleds med föreläsningar och diskussioner om principer för samtals- och intervjumetodik samt för- och nackdelar med olika förhållningssätt. Exempel ges från vardagliga, kliniska och forskningsrelaterade situationer. Studenterna får öva på centrala principer för samtal i rollspel som inbegriper både vardagliga situationer och klientsituationer. De förväntas reflektera över professionell utveckling inom samtalsmetodiken med hjälp av återkoppling från lärarna. Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning, 4.5 hp Inom ramen för detta moment får studenten bekanta sig med psykologiska (inklusive neuropsykologiska) tester. Momentet ger kunskap om utredningsförfarandet, vilka tester som finns till psykologens förfogande, principer för att administrera tester, psykometriska aspekter (reliabilitet, validitet och normer), utlåtandeskrivning, juridik och etik. Under momentet kommer studenterna att tillägna sig praktiska färdigheter avseende WISC-IV och ett antal andra utredningsinstrument. Klinisk neuropsykologi 1, 4.5 hp I detta moment sammanfattas och vidareutvecklas tidigare förvärvad kunskap i kognitiv neurovetenskap och dess koppling till neuropsykologi. Momentet ger studenten en biopsykosocial förklaringsmodell till neuropsykologiska dysfunktioner och förståelse för hur sådan kunskap tillämpas i psykologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Ett studiebesök görs på en neuropsykologisk utredningsenhet. Psykopatologi, psykiatriska diagnoser och behandling, 12 hp Momentet inleds med en introduktion till användningen av det diagnostiska klassifikationssystemet (DSM) för psykiska störningar. Olika skolbildningar (kognitiv teori, psykodynamisk teori och inlärningsteori) diskuteras och exemplifieras. Begreppet evidens inom klinisk psykologi introduceras. Vidare behandlas forskningsmetoder inom klinisk psykologi. Teorier om och behandlingsmetoder för psykiatriska störningar hos barn och ungdomar (t.ex. ångestsyndrom och förstämningssyndrom) samt vuxna (t.ex. ångestsyndrom, förstämningssyndrom, ät- och sömnstörningar, psykotiska syndrom och personlighetsstörningar) behandlas. Genomgående betonas ett evidensbaserat perspektiv och en biopsykosocial modell. I ett grupparbete får studenten fördjupa sin kunskap om en psykisk störning och dela denna kunskap med övriga studenter genom en muntlig redovisning och en posterpresentation. Under momentet gör studenten studiebesök/auskultation vid en psykiatrisk mottagning. Genom studiebesöket förväntas studenten erhålla exempel på professionellt förhållningssätt hos en psykolog i psykiatrisk verksamhet. Etiska och juridiska aspekter på klinisk psykologisk verksamhet diskuteras under momentet.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmvisning, diskussionsseminarier, grupparbeten, rollspel med återkoppling, självskattning av egna färdigheter, reflektionsblad och studiebesök/auskultation. Vissa av dessa inslag är obligatoriska (ej examinerande) arbetsformer som bidrar till att uppnå lärandemålen för de olika kursmomenten. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Samtals- och intervjumetodik 2, 1,5 hp
Kursmomentet examineras genom
1) rollspel
2) skriftlig inlämningsuppgift

På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1 och 2 och närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema.

Moment 2: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
1) individuell administration av WISC-IV-testning
2) muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift
3) skriftlig inlämningsuppgift

På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, 2 och 3, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema, genomförd barntestning, genomförd observation av barntestning samt inlämning av ett reflektionsblad.

Moment 3: Klinisk neuropsykologi 1, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
1) skriftlig tentamen
2) muntligt seminarium
3) skriftligt PM

På detta moment ges något av betygen Godkänd/Underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1,2 och 3 samt närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema.

Moment 4: Psykopatologi, psykiatriska diagnoser och behandling, 12 hp
Kursmomentet examineras genom
1) muntligt seminarium
2) deltagande i paneldebatt
3) muntlig och skriftlig redovisning av grupparbete
4) skriftlig tentamen

För betyget Väl Godkänd (VG) på moment 4 krävs G på examinationsuppgift 1, 2 och 3 samt VG på examinationsuppgift 4, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema samt inlämning av två reflektionsblad. För betyget Godkänd (G) krävs G på examinationsuppgift 1, 2, 3 och 4, närvaro på obligatoriska undervisningsmoment enligt anvisningar i schema samt inlämning av två reflektionsblad.

För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på alla examinationsuppgifter under momenten 1, 2, 3 och 4.

För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs G på moment 1, 2 och 3, samt VG på moment 4.

För den student som inte uppfyller kriterier för åtminstone Godkänd (G) ordnas omtentamenstillfälle och kompletterande inlämningsuppgifter i enlighet med KI:s lokala riktlinjer.

För information om begränsning i antalet examinationstillfällen, se Riktlinjer vid examination, framtaget av Karolinska Institutet

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Hela kursen

Sverne Arvill, Ebba Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter

Moment 1

Meddelas inför kursstart.

Moment 2

Selander, Ulla-Britt; Nyman, Håkan Psykologutlåtanden och intyg
Smedler, Ann-Charlotte; Tideman, Eva Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Testmanualer (finns för utlåning).

Moment 3

Kolb, B.; Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology

Moment 4

Butcher, James Neal; Mineka, Susan.; Hooley, Jill M. Abnormal psychology
Herlofson, Jörgen; Landqvist, Mats MINI-D IV. diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Kåver, Anna KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Öst, Lars-Göran Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin
Sigrell, Bo Psykoanalytiskt orienterad psykoterapi : [en introduktion]

Artiklar/material enligt anvisning

Artiklar och annat material kan tillkomma utifrån anvisningar.

Referenslitteratur

Baldwin, John D.; Baldwin, Janice I. Behavior principles in everyday life
Lezak, M.D.; Howieson, D.B.; Loring, D.W. Neuropsychological Assessment