Klinisk psykologi 2, 25,5 hp
Clinical Psychology 2, 25,5 credits- Kurskod
- 2PS016
- Kursens benämning
- Klinisk psykologi 2
- Hp
- 25,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-05-21
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2013-08-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-5 omfattande 150 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 6.
För moment 3 gäller att student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1
Efter genomgånget kursmoment ska studenten kunna:
- redogöra för och använda sig av motiverande samtalsmetodik
- beskriva samtals-/intervjumetodologiska principer och avväganden i olika populationer och situationer. Dessa principer och avväganden ska även diskuteras ur ett etiskt perspektiv
Moment 2
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- ställa diagnos vid komorbida somatiska/psykiatriska tillstånd med hjälp av DSM-systemet
- teoretiskt diskutera samt genomföra beteendeanalys/fallkonceptualisering
- redogöra för och tillämpa kunskap om vetenskapsteori och forskningsmetod/design inom klinisk psykologi
- på ett fördjupat sätt redogöra för genomförande av och visa förståelse för teorin bakom olika evidensbaserade behandlingsmetoder vid psykiatriska/beteendemedicinska syndrom
- kunna diskutera etiska och juridiska frågeställningar inom klinisk psykologi utifrån tillämpliga lagar och föreskrifter samt egna ställningstaganden
Moment 3
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- genomföra psykologiskt bedömningssamtal med syfte att ställa diagnos och avgöra lämplighet för internetbehandling
- under handledning genomföra psykologisk behandling via internet för diagnostiserade psykologiska problem
- i enlighet med relevant lagstiftning och instruktion i journaltext återge behandlingsprocessen och dess utfall
Moment 4
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- planera och genomföra testning med WAIS samt ge återkoppling till testperson- Beskriva och administrera vanligt förekommande kliniska utredningsinstrument.
- genomföra kliniska bedömningar och föra diagnostiska resonemang om komplexa patientfall
- redogöra för och tillämpa kliniska principer/lagar/etik vid utredningar samt journal-/intygs-/utlåtandeskrivning
Moment 5
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- översiktligt redogöra för några viktiga begrepp inom allmän farmakologi
- redogöra för läkemedelsbehandling vid psykiatriska och neurologiska sjukdomar samt redogöra för verkningsmekanismer och biverkningar för några av dessa läkemedel - Diskutera positiva och negativa interaktioner mellan farmakologisk och psykologisk behandling
Innehåll
Kursen har 5 moment.
Praktiska färdigheter som tas upp inom ramen för Klinisk psykologi 2, moment 1 och 2, övas vidare på inom ramen för den parallella kursen ”Självkännedom och kliniska färdigheter” 4,5 hp. Psykologisk behandling via internet, 4.5 hp Studenten får, under moment 3, ta detaljerad del av ett evidensbaserat internetupplägg för behandling av vanligt förekommande psykiatrisk eller hälsorelaterad problematik. Varje student får under handledning genomföra internetbaserad psykologisk behandling. Handledning och föreläsningar ges kring behandlingsupplägget. Mot slutet av kursmomentet sammanfattas behandlingskontaktens resultat. Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning 2, 4.5 hp Under moment 4 får studenterna detta andra inslag av utredningsmetodik/utlåtandeskrivning vid psykologprogrammet, där studenterna får träna administration, tolkning och återkoppling av ett allmänt begåvningstest för vuxna (WAIS) genom att testa en vuxen testperson och observera ytterligare en testning. Vid Vid en testverkstad får studenterna i grupp fördjupa sig i ett eller flera vanligt förekommande utredningsinstrument som de ska beskriva och administrera inför sina kurskamrater. Studenten fördjupar vidare sina färdigheter i att planera och genomföra komplexa utredningar och att föra diagnostiska resonemang. I momentet ingår fortsatt träning i att skriva intyg, utlåtanden och journalanteckningar. Grundläggande farmakologi, 4.5 hp Inom ramen för moment 5 får studenten grundläggande kunskaper i allmän farmakologi (farmakokinetik, farmakodynamik och läkemedelsinteraktion) och om läkemedelsbehandling vid psykiatriska och neuropsykiatriska syndrom (t.ex. depression, ångestsyndrom, schizofreni, ADHD och beroendesjukdomar) och vissa neurologiska sjukdomar (t.ex. epilepsi, demens och Parkinsons sjukdom) samt smärta.
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer, rollspel, diskussionsseminarier, grupparbeten, handledningstillfällen, klientarbete, samt webbaserad undervisning. Vissa seminarier, övningstillfällen och inlämningsuppgifter under kursens gång är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Studentens teoretiska och praktiska kunskaper examineras genom:
1) kodning av inspelade motiverande samtal
2) skriftligt PM om samtal i olika situationer och populationer
På momentet ges något av betygen Godkänd (G)/Underkänd (U). För att få godkänt på kursmomentet krävs minst betyget G på examinationsuppgifterna 1 och 2.
Moment 2
Studentens kunskaper examineras genom
1) rollspelsseminarium där studenten ska genomföra en beteendeanalys med en patient (rollspelad av seminarieledare) med i förväg given diagnos. Studenten får feedback på rollspelet av seminarieledare och medstudenter
2) artikelgranskningsseminarium inför vilket studenterna i grupp ska granska vetenskapliga artiklar och under seminariet kritisera respektive försvara artiklarna
3) en inlämningsuppgift av ett egenförfattat fiktivt patientfall. Inlämningsuppgiften inkluderar bl.a. bedömning, analys, behandlingsmål, förslag på behandlingslägg i enlighet med evidens och psykologisk teori samt diskussion av etiska och juridiska dilemman
På examinationsuppgift 1-2 ges något av betygen Godkänd (G)/Underkänd (U). På examinationsuppgift 3 ges något av betygen Väl Godkänd (VG)/Godkänd (G)/Underkänd (U). För att få godkänt på kursmomentet krävs minst betyget G på examinationsuppgift 1-3. För VG krävs betyget G på examinationsuppgift 1-2 och VG på examinationsuppgift 3.
Moment 3
Studentens färdigheter, kunskaper och bedömningsförmåga examineras genom:
1) uppvisad förmåga att genomföra internetbehandling under handledning
2) författande av journalanteckning om behandlingsprocess och behandlingsutfall
På examinationsuppgifterna ges något av betygen Godkänd (G)/Underkänd (U). För att få godkänt på kursmomentet krävs minst betyget G på examinationsuppgifterna 1 och 2.
På examinationsuppgifterna ges något av betygen Godkänd (G)/Underkänd (U). För att få godkänt på kursmomentet krävs minst betyget G på examinationsuppgifterna 1 och 2.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Moment 4
Studentens kännedom om utredningsmetodik och utlåtandeskrivning examineras genom
1) godkänd WAIS-testning
2) skriftlig inlämningsuppgift: Utlåtande, intyg och journalanteckning
På examinationsuppgift 1 ges något av betygen Godkänd (G)/Underkänd (U). På examinationsuppgift 2 ges något av betygen Väl Godkänd (VG)/Godkänd (G)/Underkänd (U). För att få godkänt på kursmomentet krävs minst betyget G på examinationsuppgift 1-2. För VG krävs betyget G på examinationsuppgift 1 och VG på examinationsuppgift 2.
Moment 5
Momentet examineras med en skriftlig tentamen.
Betyg: Väl Godkänd (VG) /Godkänd (G) /Underkänd (U).För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på alla examinationsuppgifter under moment 1-5. För att få VG på hela kursen krävs betyget VG på minst två av kursmomenten 2, 4 och 5 samt G på kursmoment 1 och 3.
Begränsning av examinationstillfällen på teoretiska kursmoment:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt till att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger som studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenterna anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Begränsning av verksamhetsförlagd utbildning/kliniska moment:
Student som ej är godkänd på ordinarie verksamhetsförlagd utbildning/kliniskt moment (t ex internetbehandling under handledning) har rätt att delta vid ytterligare ett tillfälle (detta kan dock vara vid nästkommande kursgivning).
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Artiklar/kompendium och enskilda kapitel kan tillkomma
Hela kursen:
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 224 s. ISBN:978-91-44-03573-4 LIBRIS-ID:10341879 Kursbok på annan, tidigare kurs Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 125 s. ISBN:978-91-47-09407-3 LIBRIS-ID:12478687 Sök i biblioteket
Moment 1: Samtals- och intervjumetodik 3
2. ed. : New York : Guilford Press, 2002 - xx, 428 s. ISBN:1-57230-563-0 (inb.) LIBRIS-ID:6385706 Sök i biblioteket
Moment 2: Klinisk psykologi: diagnostisering och intervention
13th ed. : Boston ;a London : Pearson/Allyn and Bacon, c2007 - xxxi, 668 p. , (various pagings). ISBN:978-0-205-45942-1 (cased) LIBRIS-ID:10862217 Kursbok på annan, tidigare kurs. Valda kapitel. Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Kursbok även på parallell kurs "Självkännedom och kliniska färdigheter". Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 232 s. ISBN:978-91-44-07959-2 LIBRIS-ID:13909031 Kursbok på annan, tidigare kurs. Valda kapitel. Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 288 s. ISBN:91-27-10947-X (inb.) LIBRIS-ID:9989145 Kursbok på annan, tidigare kurs. Valda kapitel. Sök i biblioteket
Moment 3: Internetpsykiatri
Moment 4: Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning 2
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 94 s. ISBN:978-91-44-04779-9 LIBRIS-ID:10920306 Sök i biblioteket
Moment 5: Farmakologi
2., [utök. och omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 384 s. ISBN:978-91-47-09393-9 LIBRIS-ID:11438350 Sök i biblioteket
6. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2008 - 818 s. ISBN:978-0-7167-9586-5 (hbk.) LIBRIS-ID:10631102 Sök i biblioteket
Läkemedelsboken: http://lakemedelsboken.se