Psykoterapeutiska teorier och metoder 2, 10 hp
Psychotherapeutic Theories and Methods 2, 10 credits- Kurskod
- 2PT119
- Kursens benämning
- Psykoterapeutiska teorier och metoder 2
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-05-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-03-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Godkänt på föregående läsårs samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs.
Mål
Kursen syftar till att ge en bred teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid ökad komplexitet och svårighetsgrad, inklusive samsjuklighet, avseende patienters problematik (t.ex. personlighetssyndrom, beroende, posttraumatiskt stressyndrom, tvångssyndrom och ätstörningar). Kursen ska särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och intervention. Kursen syftar också till att ge en fördjupning inom lagstiftning samt etiska frågeställningar av betydelse för psykoterapeutisk verksamhet inom psykiatrin.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för mekanismer avseende uppkomst och vidmakthållande,
- redogöra för tillämpliga behandlingsprinciper och interventioner, samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv,
- redogöra för utvecklingspsykologiska samt evolutionsbiologiska aspekter av betydelse för uppkomst och vidmakthållande, samt
- redogöra för sjukvårdslagstiftning och lagstiftning gällande socialtjänst som rör ovanstående tillstånd.
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- operationalisera psykiskt lidande och mäta beteende i beteendeanalyser och fallkonceptualisering, samt formulera konkreta och mätbara behandlingsmål,
- genomföra interventioner som syftar till att påverka centrala vidmakthållande processer, samt
- tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande.
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera kring och problematisera yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet,
- reflektera kring faktorer som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, samt
- uttrycka och tillämpa värderingar som leder till eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning och professionell utveckling.
Innehåll
Kursen är indelad i följande två (2) moment:
Komplex psykiatrisk problematik 1, 5.0 hp
Momentet berör inlärnings-, socialpsykologiska och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling, vidmakthållande och behandling vid komplexa psykiatriska tillstånd. Frågeställningar rörande etik, professionell hållning och lagstiftning som berör psykoterapeuters verksamhet integreras i undervisningen.
Komplex psykiatrisk problematik 2, 5.0 hp
Momentet utgör en fortsättning av föregående moment. Utvecklingspsykologiska samt evolutionsbiologiska aspekter av betydelse för uppkomst och vidmakthållande vid komplexa tillstånd behandlas och integreras med föregående terminers undervisning om inlärning, neurovetenskap och socialpsykologi.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av verkstäder, föreläsningar, seminarier m.m.
Webbaserade kunskapstest, deltagande i studiegrupper, verkstäder och seminarier är obligatorisk och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten.
Examination
Moment 1, Komplex psykiatrisk problematik 1 och moment 2, Komplex psykiatrisk problematik 2, examineras var för sig genom självständiga skriftliga arbeten och praktiska tillämpningsseminarier.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystem innan rättning påbörjas.
Samtliga examinationsuppgifter ges betyget U eller G.
På respektive moment ges något av betygen U eller G.
För betyget G på ett moment krävs G på samtliga examinationsuppgifter och fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För att en examinationsuppgift ska vara aktuell för bedömning måste den ha inkommit inom utsatt tid, annars hänvisas studenten till omexaminationstillfället.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KIs öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell, 2009 - xvi, 195 p. ISBN:9780470510803 (cloth) LIBRIS-ID:11434171 Sök i biblioteket
New York : The Guilford Press, 2011 - 324 s. ISBN:9781609189907 LIBRIS-ID:20873117 URL: Länk Sök i biblioteket
2. ed. : London : Routledge, 2016 - 384 s. ISBN:9780415741781 LIBRIS-ID:19249325 Sök i biblioteket
Fifth edition. : New York : The Guilford Press, 2014. - xvi, 768 p. ISBN:9781462513260 (hardcover) LIBRIS-ID:16260484 Sök i biblioteket
Second edition. : New York, NY : The Guilford Press, [2019] - xvi, 520 pages ISBN:9781462540440 LIBRIS-ID:lxpxqt6xjw5lhngn Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur/kursiv litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 286 s. ISBN:978-91-27-11835-5 (inb.) LIBRIS-ID:11320085 Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, c2008 - 1 online resource (xii, 324 pages) ISBN:978-1-60623-047-3 LIBRIS-ID:15534986 Sök i biblioteket
Second edition. : New York : Oxford University Press, 2019 - xi, 181 pages ISBN:9780190926939 LIBRIS-ID:2cqk95g00797bddx Sök i biblioteket
2. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 543 s. ISBN:9789127145559 LIBRIS-ID:19090816 Sök i biblioteket
Wiley, 2014 LIBRIS-ID:17805323
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 263 s. ISBN:978-91-44-05758-3 LIBRIS-ID:12191090 Sök i biblioteket