Forskningsmetod och statistik i logopedi och audiologi, 7,5 hp
Research Methods and Statistics in Speech and Language Pathology and Audiology, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA271
- Kursens benämning
- Forskningsmetod och statistik i logopedi och audiologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi, Logopedi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2016-12-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-02-28
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Logopedexamen eller audionomexamen om minst 180 hp. Alternativt kandidatexamen i audiologi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska kunna:
- Motivera och tillämpa olika utvärderingar av validiteten av test och skattningsinstrument inom logopedi och audiologi
- Motivera och tillämpa olika utvärderingar av reliabiliteten av test och skattningsinstrument inom logopedi och audiologi
- Motivera och tillämpa statistiska analyser för att besvara logopediska och audiologiska forskningsfrågor
- Använda R för att beräkna de analyser av validitet, reliabilitet och forskningsresultat som behandlats i kursen
Innehåll
Kursen behandlar hur validitet och reliabilitet i test och skattningsinstrument inom logopedi och audiologi kan utvärderas. Kursen behandlar också hur mätresultat på individ-, grupp- och studienivå kan statistiskt analyseras. Kursen fokuserar på estimering och hur enskilda forskningsstudier bör utvärderas och sammanvägas för att ge mer reliabla svar på forskningsfrågor. Kursen och dess workshops använder R.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, räknestugor och datorworkshops samt skriftlig och muntlig presentation.
Examination
Studenterna får ett datamaterial inspirerat av logopediska studier. Dessa datamaterial ska studenterna under kursens gång (1) läsa in i R och "förarbeta" (se över om värdena verkar vara rimliga/missing values/felinmatningar), (2) grafiskt presentera, (3) utvärdera validiteten i ett test i datamaterialet, (4) utvärdera reliabiliteten i ett test i datamaterialet, och (5) utvärdera forskningsfrågan (t.ex. om en behandling får stöd eller inte av datamaterialet).
Studenterna ska arbeta med sina datamaterial under kursen gång, skriva en fungerande och förståelig R-kod, skriva en kort resultatdel som sammanfattar deras analyser och resultat (skriftlig inlämning), samt muntligt presentera och diskutera sina analyser och resultat på det slutgiltiga seminariet.
För godkänt betyg krävs att den skriftliga inlämningen ska ha tydligt urskiljbar disposition och vara formulerad enligt grundläggande normer för svensk sakprosa och språkriktighet (såsom grundläggande behärskning av stavning, böjning, ords och konstruktioners stilvärde, skiljetecken och meningsbyggnad).
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärderingen kommer att vara webbaserad.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Handouts och urval av artiklar som förmedlas på kursen.
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s. ISBN:91-47-10343-4 (korr.) LIBRIS-ID:12055810 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s. ISBN:978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID:13434322 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Baltimore : Paul H. Brookes Pub., c2007 - xi, 169 p. ISBN:978-1-55766-870-7 (alk. paper) LIBRIS-ID:10591236 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007017769.html Sök i biblioteket
8th ed., International ed. : [Belmont, Calif?] : Wadsworth Cengage Learning, c2013. - xix, 770 p. ISBN:9781408088647 LIBRIS-ID:16412112 Sök i biblioteket
2nd ed. : San Diego : Plural Pub., c2014. - xix, 333 p. ISBN:9781597565080 LIBRIS-ID:19887339 Sök i biblioteket
6th ed., International ed. : Boston, [Mass.] : Pearson, c2013. - xxxi, 983 p. ISBN:0205890814 LIBRIS-ID:13543104 Sök i biblioteket