Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 15 hp
Pediatric Oncology Nursing - Focusing on CNS-tumours, Follow-up and Palliative Care, 15 credits- Kurskod
- 9K6027
- Kursens benämning
- Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2017-01-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2021-03-17
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Särskild behörighet enligt avtal.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha uppnått en fördjupad kunskap och kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom familjecentrerad sjukvård för barn och ungdomar med CNS-tumörer samt uppföljning efter barncancer och palliativ vård.
Kursen är indelad i tre moment; barnonkologi, barnonkologisk omvårdnad och Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad.
Barnonkologi - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
- förklara symtom och utredningsprinciper i samband med diagnostisering
- sammanfatta och förklara behandling, supportive care och palliativ vård
- sammanfatta och förklara tidiga och sena biverkningar samt föreslå behandling för att lindra och följa upp dessa biverkningar
- visa förmåga att, i samarbete med det interprofessionella teamet, initiera, genomföra och utvärdera medicinska åtgärder med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
- visa förmåga att, i samarbete med läkare, initiera, genomföra och utvärdera interventioner för att förebygga, lindra och behandla besvär
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt samt att se dess samband och betydelse för vård och behandling
- visa fördjupad insikt om betydelsen av interprofessionell, nationell och internationell samverkan för barnonkologisk forskning och utveckling
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd med hjälp av etablerade bedömningsverktyg
- identifiera och föreslå lämpliga omvårdnadsåtgärder och metoder för utvärdering
- visa fördjupad kunskap och insikt om aktuellt förbättrings-, utvecklings- och forskningsarbete inom barnonkologisk omvårdnad
- visa förmåga att självständigt identifiera och analysera komplexa vårdbehov ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
- visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
- visa förmåga att integrera barnonkologisk omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
- visa förmåga att sammanfatta och förklara vård och behandling på ett pedagogiskt och vetenskapligt korrekt sätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt samt att se dess samband och betydelse för professionen som barnonkologisjuksköterska
- på ett fördjupat sätt kritiskt granska omvårdnadsåtgärder utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter med särskilt beaktande av barnkonventionen
- visa fördjupad insikt om betydelsen av nationell och internationell samverkan för barnonkologisk omvårdnad
- visa förmåga att identifiera sitt eget behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
- integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
- förklara och reflektera över olika omvårdnadsperspektiv teorier
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som ingår i teamet
- i samverkan med patient och närstående, samt självständigt och interprofessionellt, observera och bedöma komplexa omvårdnadsbehov
- visa förmåga att arbeta på ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert sätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium
- visa handlingsberedskap i att, utifrån evidensbaserad kunskap, argumentera, planera och genomföra undersökningar och behandlingar samt utvärdera och dokumentera dessa
- samverka med andra professioner och nationella och internationella nätverk för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård
- analysera och reflektera över evidensbaserad, personcentrerad och kvalitetssäker omvårdnad samt värdera relevant forskning
- visa förmåga att reflektera över egna grundläggande värderingar för att uppnå ett holistiskt och barncentrerat förhållningssätt utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment.
Barnonkologi - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5.0 hp
Detta moment inkluderar:
- sjukdomslära, utredning och medicinsk behandling vid tumörer i det centrala nervsystemet hos barn och ungdomar
- neurokognitiva och psykologiska konsekvenser av tumörer i det centrala nervsystemet
- strålbehandling
- akuta biverkningar av sjukdom och behandling
- smärtfysiologi och smärtlindringsmetoder
- uppföljning och sena effekter
- kommunikation av svåra besked
- palliativ medicin
- klinisk etik inklusive metod för etisk analys samt begreppen delaktighet (i beslut) och autonomi
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning CNS tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5.0 hp
Detta moment inkluderar:
- omvårdnad vid specifika onkologiska tillstånd, såsom tumörer i det centrala nervsystemet hos barn och ungdomar
- evidensbaserad barnonkologisk omvårdnad
- förberedelse inför procedurer och behandlingar
- smärtskattningsmetoder
- vårdpersonalens hälsa och handledning
- palliativ omvårdnad
- personcentrerad omvårdnad av barn, ungdomar och familjer vid vård i livets slut inkl. sorgeteorier och interkulturella sorgereaktioner
- klinisk etik inklusive metod för etisk analys och begreppen solidarisk paternalism och moralisk stress
Verksamhetsintegrerat lärande i barnonkologisk omvårdnad - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5.0 hp
Dett moment inkluderar:
- tillämpning och dokumentation av personcentrerad omvårdnad av barn, ungdomar och familjer i den barnonkologiska omvårdnadsprocessen
- tillämpning av smärtskattnings- och smärtlindringsmetoder
- evidensbaseringidentifiering av kliniskt relevanta omvårdnadsproblem för evidensbasering
- kommunikation (och inhämtning av omvårdnadsanamnes) över språkliga och kulturella barriärer med barn, ungdomar och familjer
- tillämpning av modell för etisk analys vid etiskt problem i barncancervården
- undervisning av barn, ungdomar och föräldrar
- samverkan/teamarbete
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: föreläsningar vid internat, gruppdiskussioner, problematisering utifrån litteraturstudier, seminarier, peer learning samt individuella verksamhetsbaserade uppgifter som inkluderar problemlösning.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar och föreläsningar vid internat är obligatoriska. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället .
Det verksamhetsintegrerade lärandet är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. Det sker på den egna arbetsplatsen och innebär att deltagarna genomför sjukvårdande uppgifter (som till exempel smärtskattning av barn i olika åldrar) som redovisas i form av skriftliga studieuppgifter. Reflektion över genomförda uppgifter sker i regionala grupper en gång per termin då även eventuell implementering på arbetsplatsen diskuteras under ledning av lokal klinisk adjunkt.
Examination
Barnonkologi - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5 hp
Examination sker i form av två medicinska hemtentamina, vilka utgår från specifika frågeställningar.
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5 hp
Examination sker i form av individuella- och/eller gruppinlämningsuppgifter samt gruppdiskussioner, vilka utgår från specifika frågeställningar.
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad - inriktning CNS-tumörer, uppföljning och palliativ vård, 5 hp
Examination sker i form av individuella skriftliga verksamhetsbaserade inlämningsuppgifter, vilka utgår från specifika frågeställningar. Dessutom sker examination genom gruppdiskussion i regionala grupper med klinisk adjunkt.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Deltagaren ska ha uppfyllt kraven för alla moment som ingår i kursen för att erhålla godkänt slutbetyg .
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen är en uppdragsutbildning som finansieras av Barncancerfonden.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
Gustafsson, G., Kogner, P., and Heyman, M. (Ed) 2013.
Childhood cancer incidence and survival in Sweden 1984-2010.
Report from the Swedish Childhood Cancer Registry. Stockholm: Karolinska Institutet.
WHO. 2009. WHO:s definition av palliativ vård. (Elektronisk).
Hämtat: 2017-01-04 från http://www.who.int/cancer/palliative/definition/en
2. ed. : Berlin : Springer, cop. 2010 - xxi, 584 s. ISBN:978-3-540-87983-1 (hbk.) LIBRIS-ID:11725922 https://ki.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=alma9940228202336&context=L&vid=46KIB_INST:46KIB_VU1&lang=sv&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&isFrbr=true&tab=Everything&query=any,contains,Pediatric%20Oncology%20Nursing,AND&sortby=date_d&facet=frbrgroupid,include,9024692249800986624&mode=advanced&offset=0 Sök i biblioteket
4th ed. Glenview, IL: APHON Association of Pediatric Hematology/Oncology Nurses, 2011
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 404 s. ISBN:978-91-44-05307-3 LIBRIS-ID:11743162 Sök i biblioteket
2007 LIBRIS-ID:12244482
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 272 s., iv pl.-s., ISBN:978-91-44-04523-8 LIBRIS-ID:11223907 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
3 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 296 ISBN:97-89-144011479 Sök i biblioteket
Edinburgh : Baillière Tindall, 2000 - xvi, 404 s. ISBN:0-7020-2300-0 (hft.) ; No price : Formerly CIP LIBRIS-ID:5463182 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN:9789144094557 LIBRIS-ID:14834101 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 221 s. ISBN:91-44-02133-X LIBRIS-ID:8904256 Sök i biblioteket
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN:978-91-44-05702-6 LIBRIS-ID:11863172 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2013
Institutionen för kvinnors och barns hälsa, 2020
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN:9789144092447 LIBRIS-ID:19731063 Sök i biblioteket
Springer International Publishing, 2020 LIBRIS-ID:r31dxkl7pcq4zmcd
Switzerland: Springer, 2020 URL: Länk