Kursplan för

Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik, 7,5 hp

Theme Scientific Work - Research Methods, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT18 , HT21 , VT23 , HT23 , VT24
Kurskod
1FY031
Kursens benämning
Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2023-10-24
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

För att börja kursen Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik ska alla kurser i termin 1 och 2 vid fysioterapeutprogrammet vara godkända.

Mål

Syftet med kursen är att studenten utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt för att som fysioterapeut kunna arbeta med evidensbaserad fysioterapi samt med forsknings- och utvecklingsarbete. Kursen syftar också till att studenten under grundutbildningen ska kunna välja ut och använda relevant vetenskaplig kunskap i samband med patientarbete samt kunna förbereda genomförandet av ett självständigt arbete.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs

  • övergripande beskriva grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och filosofi samt begreppet evidens
  • reflektera över och diskutera tvärkulturella aspekter relaterade till evidensbaserad praktik och forskning inom global fysioterapi
  • tillämpa sökstrategier för att finna olika typer av vetenskapliga publikationer i internationella medicinska databaser 
  • kritiskt värdera kvalitet i vetenskapliga publikationer, på en grundläggande nivå, utifrån internationella kvalitetskriterier relevanta för fysioterapi
  • reflektera över och skilja på olika typer av forskningsansatser samt förklara forskningsprocessen inom dessa olika ansatser
  • redogöra för begreppen reliabilitet, validitet och trovärdighet i hela forskningsprocessen inom det fysioterapeutiska kunskapsområdet
  • förklara olika datamaterials egenskaper och mätnivåer i deskriptiv (beskrivande) statistik samt identifiera grundläggande statistiska test samt förklara hur kvalitativa analysmetoder applicerats i vetenskapliga publikationer
  • resonera kring hur hållbar utveckling kan inkluderas i fysioterapeutisk forskning med utgångspunkt från egna värderingar och litteratur
  • reflektera över forskningsetiska principer och dess tillämpning inom fysioterapeutisk forskning 
  • sammanställa och presentera forskningsresultat på svenska och engelska utifrån givna ramar med hänvisning till specifikt syfte och frågeställning

Innehåll

  • grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp i forskningsprocessen
  • evidensbaserad fysioterapi
  • global fysioterapi
  • hållbar utveckling
  • riktlinjer för kritisk värdering av innehåll i vetenskapliga publikationer
  • informationssökning av litteratur i internationella medicinska databaser
  • vetenskapliga publikationer på engelska
  • riktlinjer för kritisk värdering av innehåll i vetenskapliga publikationer
  • karaktäristika för olika typer av vetenskapliga publikationer; originalartiklar, översiktsartiklar och metaanalyser
  • reliabilitet, validitet och trovärdighet
  • olika datainsamlingsmetoder såsom mätningar, skattningar i enkät, observationer och intervjuer samt grundläggande analysmetoder baserade på såväl kvantitativ som kvalitativ forskningsansats
  • forsknings- och yrkesetiska riktlinjer och dess applicering inom vetenskaplig metod
  • strukturerad litteraturöversikt
  • vetenskaplig poster

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, teoretiska självstudier, studieuppgifter individuellt och i grupp, kamratbedömningar samt workshops. Läraktiviteter och kommunikation mellan studenter och lärare sker till stor del via digitala lärplattformer.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • skriftlig rapport
  • muntlig presentation av rapportens innehåll

Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • föreläsningar
  • seminarier
  • gruppuppgifter
  • individuella uppgifter 

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Artiklar och kompendier kommer även att användas.