Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi fördjupning, 9 hp
Theme Healthcare - Specialised Studies in Physiotherapy, 9 credits- Kurskod
- 1FY047
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi fördjupning
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2021-10-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-10-03
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi fördjupning, 9,0 hp, krävs att alla kurser termin 1 - termin 4 (120 hp) och moment 1 Fysioterapi i öppenvård i kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi öppenvård är godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens mål är att stärka studentens förmåga till självständigt yrkesutövande och reflekterande praktik genom fördjupning inom ett fysioterapeutiskt område samt synliggöra studentens möjligheter till fortsatt egen professionsutveckling.
Lärandemål:
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- tillämpa ett fördjupat kliniskt resonemang för att argumentera för kliniska beslut utifrån ett fysioterapeutiskt perspektiv
- identifiera eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens samt visa progression genom att ta ansvar för att utveckla de kliniska färdigheterna
- resonera kring värdet av fysioterapeutiska interventioner inom valt område och prioritera bland dessa med stöd av evidens i vetenskaplig litteratur och evidensbaserat arbetssätt i klinik
- identifiera och formulera kliniskt relevanta frågeställningar utifrån ett vetenskapligt underlag
- visa ett fördjupat professionellt förhållningssätt avseende föreskrifter om hygien och och annat regelverk i kliniskt arbete
- utveckla entreprenöriellt förhållningssätt genom att identifiera förbättringsmöjligheter i klinisk verksamhet och diskutera möjliga lösningar i syfte att skapa värde för patienterna
- planera och leda kollegial diskussion/forum för lärande i klinisk verksamhet
- använda återkoppling som pedagogiskt verktyg för egen och andras utveckling i reflekterande praktik
Innehåll
Kursen består av två moment.
Verksamhetsförlagd fördjupning, 6.0 hp
Verksamhetsförlagd fördjupning inom ett fysioterapeutiskt kunskapsområde.
Teori - reflektion, 3.0 hp
Teoretiska studier och arbete med teoretisk inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Studenten förväntas fördjupa sig i evidens kopplat till olika åtgärder i klinik under kursen. Kursen är till mer än hälften förlagd till fysioterapeutisk verksamhet där teoretiska kunskaper och professionellt förhållningssätt integreras med praktiskt arbete. Verksamhetsförlagd utbildning med egna patienter kommer att erbjudas inom olika fysioterapeutiska kunskapsområden. Studenten ska planera för och leda seminarium för att utveckla entreprenörskap och ledarskap. Självgranskning, kamratgranskning, handledargranskning ingår samt patientgranskning i den mån det är möjligt.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Verksamhetsförlagd fördjupning, 6,0 hp
- klinisk bedömning i verksamhetsförlagt utbildning (VFU), vilket bygger på kontinuerlig observation avseende studentens förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar med aktuellt kunskapsunderlag som grund
- skriftlig inlämningsuppgift med efterföljande muntligt seminarium
- planera för och genomföra ett seminarium i syfte att utveckla entreprenörskap och ledarskap
Teori - reflektion, 3,0 hp
- teoretisk uppgift som presenteras muntligt vid examinationsseminarium
Obligatoriska utbildningsinslag:
- närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen
- deltagande i seminarier
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger.Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 1FY043, Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi fördjupning, 7,5hp
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Edinburgh : Churchill Livingstone, 2009. - xi, 317 p. ISBN:978-0-443-06854-6 LIBRIS-ID:11862269 Chapter 1. Bernhardt, J., Legg, L. Evidence-based practice Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket