Kursplan för

Tema vetenskapligt arbete - Examensarbete i fysioterapi, 15 hp

Theme Scientific Work - Degree Project in Physiotherapy, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT22 , HT23
Kurskod
1FY048
Kursens benämning
Tema vetenskapligt arbete - Examensarbete i fysioterapi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2021-10-18
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2023-03-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

För att vara behörig till kursen Tema vetenskapligt arbete - Examensarbete i fysioterapi ska alla kurser i termin 1 - Termin 4 vara godkända. I termin 5 ska Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik, projektplan ska vara godkänd.

Mål

Syftet med kursen är att studenten utvecklar ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt stimuleras till fördjupning inom huvudområdet fysioterapi som forskningsområde genom att självständigt under handledning genomföra ett vetenskapligt arbete.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna:

  • Formulera en forskningsfråga samt systematiskt söka fram, kritiskt granska och värdera vetenskapligt underlag utifrån relevans för fysioterapi.
  • Motivera och tillämpa vetenskaplig design och metod utifrån vald forskningsfråga. 
  • Samla in, bearbeta, analysera och tolka data utifrån formulerad forskningsfråga.
  • Presentera vetenskapliga resultat på ett logiskt och strukturerat sätt samt diskutera resultatet i relation till relevant litteratur och aktuell forskning.
  • Tillämpa god forskningsetik samt diskutera forskningsetiska överväganden.
  • Redovisa ett avgränsat vetenskapligt arbete skriftligt samt genomföra muntligt försvar och opposition på ett strukturerat och konstruktivt sätt
  • Kritiskt granska, eget och andras examensarbeten utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt diskutera och värdera dess värde utifrån ett fysioterapeutiskt och samhällsperspektiv.

Innehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är att utifrån en tidigare utformad projektplan genomföra ett avgränsat vetenskapligt arbete inom huvudområdet fysioterapi. Kursen innehåller informationssökning, värdering och sammanställning av vetenskaplig litteratur, datainsamling, dataanalys och skriftlig sammanställning av examensarbete. I kursen ingår att muntligt försvara eget arbete samt att kritiskt granska och opponera på annat examensarbete.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är handledning och kamratgranskning. Läraktiviteter och kommunikation mellan studenter och lärare/handledare sker till stor del via digitala plattformar. 
 
Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • aktivt deltagande vid alla handledarmöten, kamratgranskningar och föreläsningar.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • muntlig examination där studenten försvarar eget examensarbete samt kritiskt granskar och opponerar på annat arbete 
  • skriftligt examensarbete som bedöms utifrån fastställda bedömningskriterier

Examinationen kan komma att ske digitalt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

För sent inlämnad examinationsuppgift beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kristensson, Jimmie Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap
Björk, Jonas Praktisk statistik för medicin och hälsa
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria

Övriga rekommenderade läromedel

Annan vetenskaplig litteratur kan komma att användas.