Kursplan för

Omvårdnad inom intensivvård 2, 7,5 hp

Nursing in Intensive Care 2, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , HT14 , HT15 , VT20 , HT21 , VT25
Kurskod
2IN010
Kursens benämning
Omvårdnad inom intensivvård 2
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp skall vara godkänd samt moment 2 i kursen 2IN009 omfattande 6 hp som utgörs av verksamhetsförlagd utbildning samt läkemedelsberäkning. Student som underkänts på verksamhetsförlagt utbildning (VFU/motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, relation, hälsa och miljö, kunna bedriva en personcentrerad vård inom intensivvård, dvs. värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet. Utöver det så är kursens mål att fördjupa kunskaper och färdigheter inom omvårdnad och medicinsk behandling till patienter som vårdas inom intensivvård samt att vidareutveckla sina färdigheter i kommunikation och samarbete med vårdteam, patient och närstående.

Lärandemål:

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• utifrån aktuell forskning analysera och argumentera kring vanligt förekommande omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar hos patienter som vårdas inom intensivvården.
• korrekt räkna, bereda och administrera samt övervaka och utvärdera effekter av läkemedel som används inom intensivvård och postoperativ vård.
• beskriva och värdera Intensivvårdssjuksköterskans roll vid stora olyckor och katastrofer inom sjukvården, katastrofplaner, kommunikation, prioriteringar

Färdighet och förmåga

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• bedöma omvårdnadsbehov hos en intensivvårdspatient med svikt i vitala funktioner samt förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov, omvårdnadshandlingar, medicinsk vård och behandling med stöd av handledaren.
• utföra omvårdnadshandlingar till intensivvårdspatienten samt utvärdera omvårdnadshandlingar med hjälp av bedömningsskalor med stöd av handledaren.
• utföra avancerade sjukvårdstekniska moment samt kunna tillämpa Medicintekniska produkter [MTP] med säkerhet och respekt för patient och personal  med stöd av handledaren
• självständigt tillämpa hygieniska och aseptiska principer utifrån gällande riktlinjer och under handledning assistera vid vanliga förekommande mindre kirurgiska ingrepp inom intensivvård.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• tillämpa en personcentrerad omvårdnad utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv för att värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet.

Innehåll

• Verksamhetsförlagd utbildning inom intensivvård
• Strukturerad patientbedömning
• Övervakning samt bedömning av omvårdnadsbehov hos intensivvårdspatient med svikt av vitala funktioner i ett eller flera organ
• Personcentrerad omvårdnad utifrån etiska och sociokulturella behov: integritet, autonomi, och trygghet
• Hygien och aseptisk teknik inom intensivvård och postoperativ vård
• Kommunikation och samspel med patient, närstående och medarbetare
• Medicinsk teknik och patientsäkerhet
• Generell och regional anestesi samt perioperativ omvårdnad alternativt i kursen 2IN011
• Lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i relation till omvårdnad och behandling
• Katastrofplan, kommunikation, prioriteringar

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier, och verksamhetsförlagd utbildning. Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Då kursen är nätbaserad kan seminarier och grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med kursansvarig lärare.

Utbildningen är nätbaserad och genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka. I varje delkurs om 7,5 hp ingår cirka 3-4 obligatoriska träffar på KI Campus Huddinge. I största möjliga mån förläggs dessa dagar sammanhängande. Övrig tid bedrivs studierna via en digital lärplattform med inlämningsuppgifter, examinationer, virtuella diskussioner etc. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling. Verksamhetsförlagd utbildning sker under flera av utbildningens kurser. Den kan genomföras utanför Stockholms län efter överenskommelse mellan inblandade parter.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd till en intensivvårdsavdelning inom Stockholms läns landsting. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Kursen examineras dels individuellt skriftligt och dels genomförs halvtids- och slutbedömning under verksamhetsförlagd utbildning. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning, individuell tentamina samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok. Betyg sätts av examinator.

Tidpunkter för provtillfällen anges vid kursstart.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Begränsning av antal provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Critical care nursing : a holistic approach Morton, Patricia Gonce; Fontaine, Dorrie
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach Benner, Patricia E.; Hooper-Kyriakidis, Patricia Lee.; Stannard, Daphne.; Benner, Patricia E.
Intensivvård Larsson, Anders; Rubertsson, Sten; Wilhelmsson, Jan
Jacobson, Bertil; Öberg, P. Åke Teknik i praktisk sjukvård
Anestesiologisk omvårdnad Hovind, Inger Liv; Bolinder-Palmér, Inger
Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Vårdhandboken
Akut vård ur ett patientperspektiv Almerud Österberg, Sofia; Nordgren, Lena
Smaken av vatten : en antologi om god vård, bemötande och etik Hanson Green, Ulla; Thorsson, Anne-Maj