Psykologiska behandlingsmetoder inklusive psykoterapi, 30 hp
Psychological Treatment, Including Psychotherapy, 30 credits- Kurskod
- 2PS032
- Kursens benämning
- Psykologiska behandlingsmetoder inklusive psykoterapi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2014-05-07
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2014-06-24
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-7 omfattande 210 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 8.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1, Klientarbete under handledning, del 1, 6 hp
Efter genomgånget kursmoment ska studenten kunna:
- under handledning genomföra beteendeanalys/fallkonceptualisering, bedömning, behandlingsplanering, behandlingsarbete samt behandlingsutvärdering med klient (barn och/eller vuxen) som har vanligt förekommande problematik (t.ex. ångestsyndrom/förstämningssyndrom, hälso- eller stressrelaterade problem)
- planera för och vetenskapligt utvärdera de psykologiska behandlingar som studenten genomför inom ramen för kursen
- skriva behandlingsrapport, journalanteckningar samt reflektera kring erfarenheter av behandling för minst en klient
Moment 2, Evidensbaserade behandlingsmodeller och kliniska färdigheter, 13,5 hp
Efter genomgånget kursmoment ska studenten kunna:
- redogöra för forskningsmetodik och relevanta begrepp vid psykoterapiforskning, inklusive användning av tidsserieanalyser och ”single-subject” design
- beskriva vad som ingår i och kunna planera en vetenskaplig klinisk utvärdering
- på ett integrerat sätt redogöra för, kritiskt granska och diskutera evidensbaserade principer, forskningsfynd samt behandlingsmodeller och metoder vid vanligt förekommande problematik såsom exempelvis ångest, förstämningssyndrom, ätstörningar, missbruk, personlighetsstörningar, psykoser, trauma/sorg/kris, sexuella problem, par-problematik, samt andra svårigheter som t.ex. låg självkänsla, perfektionism, och emotionellt undvikande
- illustrera och modellera tillämpningen av centrala evidensbaserade principer/tekniker
- redogöra för olika fallgropar i behandlingsarbetet och hur man minskar risken för att hamna i dessa
- ha kunskap om hur man anpassar bedömning, psykologisk behandling och klinisk utvärdering i specifika sammanhang (t.ex. vid samtal via tolk, gruppbehandling, parterapi, familjeterapi, kulturella skillnader, genusperspektiv)
Moment 3, Psykologiska behandlingsmetoder, verkningsmekanismer och implementering, 4.5 hp
Efter genomgånget kursmoment ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera kring olika teoretiska perspektiv på behandling genom t.ex. analys av likheter och skillnader mellan dessa perspektiv, deras styrkor och potentiella begränsningar
- diskutera och reflektera kring centrala icke-specifika terapeutiska faktorer (t.ex. terapeutisk allians och generella terapeutfärdigheter)
- redogöra för och diskutera potentiellt verksamma mekanismer i psykologisk behandling och kunna använda sig av forskningsrelaterade begrepp som mediatorer och moderatorer
- redogöra för aktuell empiri om betydelsen av generella och specifika faktorer för utfallet av psykologisk behandling inklusive psykoterapi
-reflektera kring implementeringsfaktorer såsom behandlingstrohet, kvalitet i utförandet av behandlingen och organisatoriska förutsättningar för behandling
Moment 4, Klientarbete under handledning, del 2, 6 hp
Efter genomgånget kursmoment ska studenten kunna:
- under handledning självständigt genomföra beteendeanalys/fallkonceptualisering, bedömning, behandlingsplanering, behandlingsarbete samt behandlingsutvärdering med klient (barn och/eller vuxen), som har vanligt förekommande problematik (t ex. ångestsyndrom/förstämningssyndrom, hälso- eller stressrelaterade problem)
- planera för och vetenskapligt utvärdera (mäta, kritiskt granska, analysera och diskutera) de psykologiska behandlingar som studenten genomför inom ramen för kursen
- skriva behandlingsrapport, journalanteckningar samt reflektera kring erfarenheter av behandling för minst en klient
- redogöra för, kritiskt reflektera över, modellera för andra och diskutera hur man tillämpar och anpassar terapeutiska principer och tekniker
- integrera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i bedömning, behandling och utvärdering
- kritiskt reflektera över hur man skapar ett förhållningssätt som kännetecknas av hållbar utveckling i sin professionella roll och sitt arbete (t.ex., förebygga utbrändhet, fortsatt kompetensutveckling, etc.)
Innehåll
Studenten förväntas från tidigare kurser ha grundläggande kunskaper om utrednings- och testmetodik, DSM-systemet, samtalsmetodik, samt skilda psykologiska skolbildningar/teorier inom det terapeutiska området förr och nu (psykodynamisk terapi, kognitiva och beteendeterapeutiska terapier, inlärningsteori/beteendeanalys). På denna kurs fördjupas kunskaperna och kompletteras med kunskap om integrativa strömningar inom psykoterapins område, kombinationsbehandling (farmaka och psykologisk behandling), samt kunskap om specifika klient- och kontextrelaterade frågeställningar. Studenterna förväntas i hög utsträckning själva vara aktiva för inhämtande av kunskap genom bl.a. litteratur, rollspel, förberedelser inför handledning och klientarbete, och egna seminarier.
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, kliniska demonstrationer av olika psykoterapeutiska metoder via t.ex. filmer, videovinjetter och modellering, gruppövningar med inslag av praktisk färdighetsträning, diskussions- och rollspelsseminarier, videoinspelning och granskning av rollspel, grupparbeten, och reflektionsövningar (delvis via kurswebb). Studenterna förväntas ta eget aktivt ansvar för litteratursökningar om evidensbaserade terapiformer, forskningsfynd, samt kritisk granskning av och reflektion kring litteraturen. Inom ramen för moment 1 och 4 ges specifik handledning av legitimerad psykolog/legitimerad psykoterapeut med kognitiv beteendeterapeutisk inriktning eller annan lämplig terapeutisk inriktning på det klientarbete som studenten ska bedriva. Vissa seminarier, reflektionsuppgifter och övningstillfällen är obligatoriska. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Studentens kunskap examineras genom
1) minst ett genomfört klientarbete
2) 90% närvaro på handledningstillfällen
3) inlämnade sessionsrapporter, godkända journalanteckningar och avslutad godkänd behandlingsrapport
På momentet ges något av betygen Godkänd/Underkänd.
Riktlinjer vid underkännande
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient/patientsäkerheten eller klienternas/uppdragsgivarnas/patienternas förtroende för verksamheten/sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Moment 2
Studentens kunskap om evidensbaserad behandling examineras genom
1) skriftlig inlämningsuppgift och reflektion (G/U)
2) skriftlig tentamen (G/U)
3) rollspel av terapeutiska färdigheter (G/U)
4) granskning av videoinspelat rollspel (G/U)
5) minst 80% närvaro med aktivt deltagande på kursmomentets föreläsningar och seminarier (G/U)
På momentet ges något av betygen Godkänd/Underkänd.
Moment 3
Studentens kunskap om evidensbaserad behandling examineras genom
1) enskilt utredande arbete (G/U)
2) föreläsning om det enskilda utredande arbetet (G/U)
3) skriftlig, reflekterande uppgift (G/U)
4) minst 80% närvaro med aktivt deltagande på kursmomentets föreläsningar och seminarier (G/U)
På momentet ges något av betygen Godkänd/Underkänd.
Moment 4
Studentens kunskap examineras genom
1) minst ett genomfört klientarbete
2) 90% närvaro på handledningstillfällen
3) inlämnade sessionsrapporter, godkända journalanteckningar och avslutad godkänd behandlingsrapport
4) rollspelsövningar
5) enskilt utredande arbete
6) falldiskussionsseminarium
På momentet ges något av betygen Godkänd/Underkänd.
Riktlinjer vid underkännande
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient/patientsäkerheten eller klienternas/uppdragsgivarnas/patienternas förtroende för verksamheten/sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
För att bli godkänd på hela kursen krävs betyget G på alla examinationsuppgifter under moment 1-4. Vid frånvaro som kan leda till bristande måluppfyllelse beslutar kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift. Om detta inte är möjligt ges ytterligare en möjlighet att gå kursen i sin helhet vid nästa kurstillfälle.
Begränsning av examinationstillfällen på teoretiska kursmoment:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen (dessa kan dock vara nästkommande ordinarie examinationstillfällen på kursen). Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Begränsning av verksamhetsförlagd utbildning/kliniska moment:
Verksamhetsförlagd utbildning/kliniska moment (moment 1 och 4 ”Klientarbete under handledning del 1 och Klientarbete under handledning del 2” på denna kurs) har studenten enligt KIs lokala riktlinjer rätt att genomgå maximalt två (2) gånger. Student som ej är godkänd på ordinarie verksamhetsförlagd utbildning/kliniskt moment (moment 1 och 4 ”Klientarbete under handledning del 1 och Klientarbete under handledning del 2”) har rätt att delta vid ytterligare ett tillfälle (detta kan dock vara vid nästkommande kursgivning).
Om en student riskerar att bli underkänd på moment 1 eller 4, Klientarbete under handledning, ska studenten bli informerad om detta muntligen och skriftligen vid halvtidsbedömningen under terminen. Dessutom ska en skriftlig åtgärdsplan för hur studenten ska kunna uppnå godkänd nivå på kursmomentet upprättas av handledaren och studenten, tillsammans med kursmomentansvarig/examinator. Detta sker så att studenten ges möjlighet att förbättra sina kunskaper.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursen ges med 80 % takt under första terminen (ht) och 20 % under andra terminen (vt). Moment 1-3 löper över termin 9 och kursmoment 4 under termin 10.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurser är (delvis) överlappande: 2PS023, Psykologiska behandlingsmetoder inklusive psykoterapi, 30.0 hp och 2PS030, Psykologiska behandlingsmetoder inklusive psykoterapi, 30.0 hp
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben. Kursvärderingar som besvaras av mindre än 50% av studenterna lämnas utan några åtgärder.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 168 s. ISBN:91-27-11939-4 (inb.) LIBRIS-ID:11496423 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 390 s. ISBN:978-91-27-12112-6 (inb.) LIBRIS-ID:11789339 Sök i biblioteket
Fifth edition. : New York : The Guilford Press, 2014. - xvi, 768 p. ISBN:9781462513260 (hardcover) LIBRIS-ID:16260484 Sök i biblioteket
Hoboken, N.J. : Wiley, 2009. - xxiii, 743 p. ISBN:047022777x LIBRIS-ID:12088224 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 261 s. ISBN:978-91-27-11509-5 (inb.) LIBRIS-ID:11171366 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Valda kapitel. Läsanvisningar kommer att bifogas inför kursstart. Sök i biblioteket
[7., rev. uppl.] : [Stockholm : Lars-Göran Öst], 2013 - 108 s. LIBRIS-ID:14985056
Dessutom förväntas studenten läsa behandlingsmanualer som ingår på de teoretiska kurserna utifrån lärares anvisningar, samt i klientarbetet i samråd med respektive handledare.
Rekommenderad litteratur
Kursböcker på annan, tidigare kurs.
2. ed. : New York : Guilford Press, 2002 - xx, 428 s. ISBN:1-57230-563-0 (inb.) LIBRIS-ID:6385706 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 232 s. ISBN:978-91-44-07959-2 LIBRIS-ID:13909031 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 286 s. ISBN:978-91-27-11835-5 (inb.) LIBRIS-ID:11320085 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, 2009. - 366 s. ISBN:978-1-60623-072-5 LIBRIS-ID:11294044 Sök i biblioteket
New York : Guilford, 2010 - 220 s. ISBN:978-1-60623-515-7 LIBRIS-ID:11798695 Sök i biblioteket
First edition. : - ix, 331 pages ISBN:9781433813191 LIBRIS-ID:16093938 Sök i biblioteket