Ohälsa hos äldre - bedömning, behandling och vård, 7,5 hp
Illness in Older People - Assessment, Treatment and Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA003
- Kursens benämning
- Ohälsa hos äldre - bedömning, behandling och vård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-10-22
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens bedöma och behandla ohälsa hos den äldre personen samt att beakta den familj som finns runt individen.
Kursen består av tre moment:
1. Bedömning och behandling av ohälsa hos äldre, 4 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier, 2 hp
Moment 1 Bedömning och behandling vid ohälsa 4 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- visa fördjupade kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar hos äldre personer: etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling
- visa fördjupad kunskap i att identifiera, analysera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde
- visa fördjupad kunskap om specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet för en patientsäker omvårdnad av äldre personer
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- visa förmåga att använda informationssystem i omvårdnaden
- visa på ett professionellt förhållningssätt och en förmåga och färdighet att bedöma och agera vid oväntade sjukdomstillstånd hos äldre personer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- visa självkännedom och kritisk reflektionsförmåga kring etiska situationer i vård och omvårdnad av äldre personer
Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar
- självständigt inhämta information kring läkemedelsrelaterade problem samt analysera farmakologisk och icke farmakologisk behandling
- visa självkännedom och kritisk reflektionsförmåga kring etiska situationer i omvårdnad av äldre personer
- visa kunskap om specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet för en god och säker vård
Moment 3 Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier 2 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- redogöra för vanligt förekommande begrepp inom interventionsforskning
- vara väl förtrogen med statistiska metoder och processutvärdering vanligt förekommande vid interventionsstudier inom vård av äldre
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten:
- ha kunskap att kritisera och värdera olika design vid interventionsstudier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom interventionsforskning samt kunna värdera hur kunskapen kan användas inom omvårdnad
- visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska principer och riktlinjer på forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Bedömning och behandling av ohälsa, 4.0 hp
- fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos äldre personer
- vanligt förekommande sjukdomar hos äldre personer, etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling
- läkemedelsrelaterade problem
- specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet
- kliniska bedömningar och resonemang
Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
- fördjupad läkemedelsgenomgång
- läkemedelsrelaterade problem
- etiskt resonemang
- specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet
- informationssystem
Vetenskaplig teori och metod. Interventionsstudier, 2.0 hp
- design av interventionsstudier
- beroende och oberoende variabler
- intern och extern validitet
- jämförande statistik
- forskningsetik
- processutvärdering
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Antalet fysiska kursträffar ingår med 2-4 dagar /7,5hp.
Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar vid deltidsstudier 20 timmar per vecka varav 16 timmar per vecka är förlagd till vårdverksamhet inom akutgeriatrisk vård. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
I kursen ingår tre examinationer:
Moment 1. Individuell skriftlig examination
Moment 2. Klinisk examination
Moment 3. Individuell skriftlig examination.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 368 s. ISBN:978-91-47-10555-7 LIBRIS-ID:14555809 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 443 s. ISBN:9789147114221 LIBRIS-ID:16357182 Sök i biblioteket
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 496 s. ISBN:9789144092058 LIBRIS-ID:16601087 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN:9789147112999 LIBRIS-ID:z76jsslgw3wvcw9s Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 336 s. ISBN:9789144095035 LIBRIS-ID:17592969 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN:978-91-44-09395-6 LIBRIS-ID:20896350 Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s. ISBN:9789144107691 LIBRIS-ID:19669907 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 294 sidor ISBN:9789144122342 LIBRIS-ID:lvs39wqtj47p0826 Sök i biblioteket
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN:9789144102795 LIBRIS-ID:20899153 Sök i biblioteket