Kursplan för

Kontaktsjuksköterskan i vården, 7,5 hp

The Contact Nurse in Health Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , VT24 , HT24
Kurskod
2QA292
Kursens benämning
Kontaktsjuksköterskan i vården
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Sjuksköterskeexamen om minst 120 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens syfte är att utveckla kunskap och förståelse för uppdraget som kontaktsjuksköterska för patienter och deras närstående i olika vårdkontexter.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över kontaktsjuksköterskans uppdrag i samverkan med det interprofessionella teamet för att kontinuerligt utveckla en för patienten ändamålsenlig patientprocess
  • förstå och motivera användandet av styrdokument, kvalitetsregister och vårdprogram inom ansvarsområdet som kontaktsjuksköterska
  • identifiera patienters och närståendes behov av kunskap om sjukdomen och säkerställa att de förstår, känner sig delaktiga och har inflytande i vård och behandling
  • identifiera, bedöma och koordinera patientens behov av vård, stöd och uppföljning utifrån etiska och samhälleliga aspekter samt mänskliga rättigheter
  • reflektera över det egna lärandet och identifiera behov för fortsatt utveckling av den egna kompetensen i uppdraget som kontaktsjuksköterska

Innehåll

Kursen behandlar följande delar:

  • kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar
  • kontaktsjuksköterskans roll i patientprocessen och i det interprofessionella teamet
  • styrdokument, kvalitetsregister och vårdprogram
  • patienters lärande
  • psykosocialt stöd och hälsofrämjande samtal 
  • samhällets resurser och jämlik vård

Arbetsformer

Kursen genomförs som nätbaserad utbildning på halvfart.
Utbildningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter och lärare. Olika pedagogiska arbetsformer används såsom individuella studieuppgifter och gruppuppgifter, gruppdiskussioner, föreläsningar och seminarier.

 

Examination

Kursen examineras individuellt och i grupp i form av studieuppgifter samt en examinationsuppgift.

Obligatoriska moment är: studieuppgifter och examinationsuppgift.
Vid samtliga examinationer bedöms den vetenskapliga anknytningen.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Artiklar samt annan kurslitteratur kan tillkomma i kursen.

Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara
Professionella möten på distans : bedömning och råd om vård Spante, Marianne; Almgren Eriksson, Elisabeth
Patientundervisning:ett samspel för lärande Ingår i:  Patientundervisning : ett samspel för lärande Sök i biblioteket
Den lärande patienten Hansson Scherman, Marianne; Runesson, Ulla
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete Ringsberg, Karin C.; Olander, Ewy; Tillgren, Per
Sharp, Lena Effektiv kommunikation för säkrare vård
Miller, William R.; Rollnick, Stephen Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim
Willman, Ania; Gustafsson, Barbro Hälsofrämjande omvårdnad : bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa